Naar inhoud

Simyo gekroond tot Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland

Simyo is uitgeroepen tot het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2015. De KPN-dochter is het eerste telecombedrijf ooit dat de top 10 van de verkiezing heeft gehaald en legt direct beslag op de titel. De winnaar, acht branchewinnaars en de Klantvriendelijkste Medewerker zijn gisteravond bekendgemaakt. Het Klantvriendelijkste Bedrijf is een initiatief van marktvindersbureau SAMR en Beeckestijn Business School.

Uitzonderlijke prestatie

Het is uitzonderlijk dat een telecom- of nutsbedrijf hoog scoort op klantvriendelijkheid. Gerrit Piksen, manager customer intelligence bij SAMR: “De indeling van Simyo is anders dan je zou verwachten van een online dienst. Ondanks dat het een online provider is, zijn ze telefonisch ook goed bereikbaar. Hoe de klant ook contact zoekt, er is altijd een solide vangnet. Dat zie je terug in de onderzoeksresultaten. Simyo scoort goed op 'Valt niet lastig' en 'Doet wat wordt beloofd', maar dus ook op 'Is beschikbaar'.”

Structurele relatie

Bart Versteijlen, general manager van Simyo reageert: “Het is een prachtige erkenning voor onze inzet. We streven er iedere dag naar om de dienstverlening en kwaliteit aan onze klanten verder te verbeteren. Vanavond vieren we een goed feestje, maar morgen gaan we weer hard aan het werk. Want de beste worden is een stap, maar de beste blijven is topsport. Volgend jaar willen we natuurlijk opnieuw het klantvriendelijkste bedrijf van Nederland worden!”

Inhaalslag energie en telecom

De acht branches die in het jaarlijkse onderzoek worden meegenomen, zijn Supermarkt, Retail, Online, Leisure, Verzekering, Energie, Telecom en Bank. De nominaties zijn gebaseerd op beschikbaarheid, beloftes nakomen, niet onnodig lastigvallen, niet moeilijk doen over formaliteiten, fouten toegeven en oplossen en oprechte betrokkenheid bij de klant. Piksen: “Afgelopen jaar zagen we al dat energie- en telecombedrijven bezig waren met een inhaalslag en de bankensector al hadden ingehaald.”

Nog veel werk voor banken

Deze trend zet ook dit jaar door”, aldus Piksen. “Daarnaast laten ook leisure en supermarkten dit jaar een stijging zien. In de bankensector is echter flink wat werk aan de winkel, want voor het tweede jaar op rij scoren banken een lager cijfer. Al zien we gelukkig wel dat daar ook partijen zijn die het wel goed doen. Opvallend is dat ook online, de sector die het vaak erg goed doet, ten opzichte van vorig jaar een daling toont. Retail en verzekeraars laten een klein plusje zien dit jaar.”

Branchewinnaars 2015

Bank: SNS Bank

Energie: Greenchoice

Telecom: Simyo

Supermarkt: Jan Linders

Retail: Rituals

Online: Coolblue

Verzekering: FBTO

Leisure: ANWB

Klantvriendelijkste medewerker

Dit jaar is een nieuwe categorie aan de verkiezing toegevoegd: de Klantvriendelijkste Medewerker van Nederland. De winnaar van deze categorie is Romano van Wetten, klantenservicemedewerker team social media bij Coolblue. De top 25 bedrijven uit het onderzoek mochten elk één medewerker nomineren. Uit die nominaties is door de jury, bestaande uit Egbert Jan van Bel (auteur 'Kloteklanten' en initiatiefnemer van het Klantvriendelijkste Bedrijf) en Bas Hoogland (voormalig commercieel directeur Landal GreenParks en 'Mister Klantvriendelijkheid'), de winnaar gekozen.

Bereidheid medewerkers

Bas Hoogland: “We hebben mooie cases voorbij zien komen. Goed om te zien hoe ver medewerkers gaan voor hun klanten. Romano spande de kroon. Hij neemt de slogan van Coolblue, 'Alles voor een glimlach', heel letterlijk. Hij gaat daarbij zo ver dat hij zelfs op zijn vrije verjaardag naar Den Bosch is gereden om persoonlijk een tv, waarvan de levering niet goed was gegaan, bij de klant te bezorgen.”

De verkiezing

De verkiezing van het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland vindt sinds 2007 plaats en is een initiatief van marktvindersbureau SAMR en Beeckestijn Business School. Eerdere edities werden gewonnen door ANWB, Jumbo (2x), IKEA, Landal GreenParks, DA Drogisten, Miss Etam en PLUS. Aan de verkiezing gaat een continu online onderzoek onder Nederlandse consumenten vooraf. In 2015 zijn er ruim 46.000 waarnemingen opgehaald. In totaal zijn ruim 220 bedrijven beoordeeld en daarmee is deze verkiezing de grootste verkiezing van Nederland.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie