Naar inhoud

Singles’ Day wordt ook in Nederland een steeds groter feest

Het aantal singles neemt in Nederland explosief toe. De verwachting van het CBS is dat in 2047 ongeveer één op de vier volwassen Nederlanders een single bestaan leeft. Volgens bol.com – de webwinkel die het fenomeen Singles’ Day in Nederland heeft geïntroduceerd – dé reden om de speciale dag voor alleenstaanden ook dit jaar als feestdag te omarmen. Dit jaar valt Singles’ Day, dat altijd op 11 november wordt gevierd, op een zondag en is de verwachting dat Nederlanders die dag bijna drie keer zoveel artikelen aanschaffen bij de webshop dan in 2017.

Singles’ Day

De grootste webwinkel van Nederland haalde in 2017 het fenomeen naar ons land, introduceerde het als dé verwendag voor jezelf en maakte het passend bij de Nederlandse markt. Singles’ Day werd hiermee voor de e-tailer een van de drukste dagen van het jaar: binnen 24 uur werden er tienduizenden artikelen verkocht. Vooral make-up, parfum, cd’s en films waren populair. Zo ging er meer dan vier keer zoveel parfum en make-up over de toonbank dan op een gemiddelde andere dag.

Ontstaansgeschiedenis

Singles’ Day is in Azië het grootste winkelfenomeen dat er bestaat en jaar op jaar worden records verbroken. Het is ontstaan in 1993 toen vier studenten van de Nanjing Universiteit in China een dag claimden waarop ze vierden dat ze single waren. 11/11 leek hen perfect, omdat in die datum vier keer het getal 1 zit. Wat begon als een idee van de vier vrienden ontwikkelde zich tot een feest van de hele campus en niet veel later werd het een fenomeen in China.

Anti-Valentijnsdag

Het werd een anti-Valentijnsdag waarop singles de bloemetjes buiten zetten om te vieren dat ze single zijn. Ondertussen is Singles’ Day in Azië hét winkelevenement waar consumenten elk jaar reikhalzend naar uitkijken. Het succes komt voort uit de zeer sterke kortingen op artikelen die véél mensen héél graag willen hebben. In 2017 haalde bol.com de populairste winkeldag ter wereld naar Nederland.

Populair in Nederland

”We zien in Nederland, maar ook in België, steeds meer enthousiasme ontstaan voor internationale retaildagen, zoals Black Friday. Ook Singles’ Day is inmiddels ontdekt”, aldus Margaret Versteden, directeur winkels en netwerk bij vol.com. “Vorig jaar hebben we het fenomeen Singles’ Day gelanceerd en relevant gemaakt voor de Nederlandse markt. Dit jaar verwachten we dat de dag nog populairder wordt in Nederland en zelfs overwaait naar België. De toegenomen interesse zien wij ook terug bij de 21.000 winkeliers die verkopen ons platform. Ook zij bieden speciaal voor Singles’ Day een bijzonder assortiment aan. Hierdoor wordt de samenwerking geïntensiveerd en verwachten we de komende jaren samen door te groeien met onze partners.”

Succes door nieuwsgierigheid

Nederland is klaar voor Singles’ Day, dat blijkt wel uit het grote succes van de eerste lokale editie vorig jaar. “Singles’ Day is wereldwijd de grootste online en offline winkeldag en slaat ook in Nederland enorm aan”, vertelt Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing & Retailing aan de Nyenrode Business Universiteit. “Singles’ Day heeft de potentie uit te groeien tot het persoonlijke verwenmoment in de donkere dagen voor Sinterklaas en Kerstmis, die vooral in het teken staan van gezin, kinderen en familie. De enorme schaal waarmee de dag vanuit Azië inmiddels wereldwijd plaatsvindt, waaronder de opbouw gedurende een week, maakt ook consumenten in Nederland nieuwsgierig naar Singles’ Day.“
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie