Naar inhoud

Sinterklaas geeft een krachtige impuls aan e-commercesector

Ook dit jaar heeft Sinterklaas de weg naar de Nederlandse webwinkels weer gevonden. In de vijf weken voorafgaand aan Pakjesavond heeft de Goedheiligman € 358,1 miljoen online aan sinterklaasproducten besteed. Hiermee zorgt hij in deze periode voor een gemiddelde weekomzet die 31 procent hoger ligt dan in een reguliere week in 2017. Nieuwe koopevents als Black Friday vormen een belangrijke stimulans voor de feestdagenomzet.

Hogere omzet door Sinterklaas

Dat blijkt uit een onderzoek van belangenvereniging Thuiswinkel.org, dat in samenwerking met de logistieke dienstverlener PostNL is uitgevoerd. De nieuwste cijfers tot en met september 2017 van de ‘Thuiswinkel Markt Monitor’ laten zien dat Nederlandse consumenten in een reguliere week in 2017 € 231,0 miljoen online uitgeven aan producten. Tussen 1 november en 5 december ligt de gemiddelde weekomzet mede dankzij Sinterklaas 31 procent hoger op € 302,6 miljoen. De bestedingen van Sinterklaas bedragen daarmee € 358,1 miljoen, een stijging van 26 procent ten opzichte van vorig jaar.

Als we de reguliere omzet en de extra bestedingen aan sinterklaasproducten bij elkaar optellen, komen we in de vijf weken voorafgaand aan het sinterklaasfeest tot een totale online omzet van € 1,51 miljard. Dit vertegenwoordigt een groei van 19 procent ten opzichte van vorig jaar.

Nieuwe koopevents stimuleren feestdagenomzet

De trend dat Nederlandse consumenten steeds eerder hun feestdagenaankopen doen, zet zich ook dit jaar voort. Belangrijk daarin zijn de relatief nieuwe koopevents die vanaf half november de aankopen voor de feestdagen stimuleren. Steeds meer winkels, offline en online, spelen in op Black Friday en Cyber Monday eind november. Nieuw dit jaar was het uit China overgewaaide Singles Day op 11 november.

“Voor veel consumenten heeft de publiciteit rond deze dagen hen eraan herinnerd om tijdig hun sinterklaasaankopen te doen”, stelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “Gekoppeld aan leuke acties en voordelen heeft deze publiciteit gezorgd voor een betere spreiding van de feestdagendrukte. Dat is goed voor winkels en webshops, maar natuurlijk ook voor Sinterklaas, die zijn pakketjes graag op tijd wil bezorgen.”

Bezorging geschiedt veelal op tijd

PostNL verwerkt deze dagen recordaantallen pakketten. De inspanningen van de e-commercesector zijn erg succesvol: de Nederlandse consument bestelt steeds meer online.: “Wij hebben ons in de afgelopen maanden goed voorbereid om alle pakketten in deze drukke dagen op tijd te bezorgen”, aldus Leendert-Jan Plaisier, directeur operations bij PostNL Pakketten. “Zo zetten wij in deze periode meer mensen en materieel in. Ook zien we dat consumenten steeds meer zelf het bezorgmoment of bezorglocatie kiezen met bijvoorbeeld bezorging in de avond of direct naar een locatie van ons. Wij vinden het mooi om te zien dat de consumenten onze bezorgers graag zien komen met alle bestellingen en cadeautjes.”

Populaire online sinterklaascadeaus

Ook dit jaar waren er weer verschillende cadeaus die veelvuldig op de verschillende verlanglijstjes terugkwamen. Een overzicht van de populairste cadeaus:

Kinderspeelgoed en games:

  • Schleich-diertjes
  • FIFA 18
  • NERF-speelgoed
  • Beanie Boo’s

Gezelschapsspellen:

  • Penoza: het misdaadspel
  • Ticket to Ride
  • Monopoly Junior

Muziek:

  • Marco Borsato – Thuis (Deluxe)
  • Ed Sheeran – Divide (Deluxe)
  • Nick & Simon – Aangenaam (Deluxe)

Boeken:

  • Dan Brown – Oorsprong
  • Astrid Holleeder – Dagboek van een getuige
  • Jamie OIiver – 5 ingrediënten

Films en series:

  • Harry Potter – Complete 8-film Collection
  • De Club van Sinterklaas – De Filmcollectie
  • Buurman & Buurman – Deel 1 tot en met 8
  • Paw Patrol – 1 tot en met 3 Box: Woeftastische Collectie

Parfum:

  • Gabrielle Chanel (dames)
  • Ariana Grande Moonlight (dames)
  • DIOR Sauvage (heren)
  • Paco Rabanne 1 Million (heren)
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie