Naar inhoud

Sinterklaas is in groot gevecht verwikkeld met de Kerstman

Als Sinterklaas vanmiddag met een hele schare aan stafleden voet aan wal zet in Dokkum, is dat niet alleen het begin van groots Nederlands kinderfeest en de bijbehorende discussie over camouflagekleuren. Naast het amusement voor de jonge jeugd, is de komst van de Goedheiligman ook het startsein voor een run op cadeaus voor vrienden en vooral familieleden. Bijna de helft van de Nederlanders (43%) is zelfs al aan het shoppen geslagen voor de eerste cadeau-inkopen. Maar wie is nou eigenlijk populairder in Nederland, de Kerstman of Sinterklaas?

Sinterklaas versus Kerstman

Marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel heeft in opdracht van creditcardmaatschappij International Card Services op basis van een onderzoek onder 1.055 Nederlanders de balans opgemaakt het koopgedrag van de Nederlanders voor de decemberfeesten onderzocht. En wat blijkt? Kerstmis neemt steeds meer het stokje over van Sinterklaas als hét moment om cadeaus te geven. Het grootste deel van de Nederlanders geeft cadeaus onder de kerstboom (76%) en een opvallend kleinere groep doet dit tijdens pakjesavond (61%). Een op de drie (37%) geeft cadeaus tijdens beide feestdagen. Bovendien heeft men nog altijd de voorkeur om op pad te gaan voor de cadeaus, in plaats van ze online te shoppen.

Offline winkelen

Hoewel online shoppen nog altijd groeit in populariteit, kopen we cadeaus voor de feestdagen nog steeds graag in de winkel. 42 procent van de Nederlanders doet zelfs alle feestdagen-inkopen in de winkel. Bijna de helft (48%) doet dit zowel in de winkel als online en slechts een klein deel van de Nederlanders koopt alle cadeaus online (8%). In totaal geeft een derde hierbij € 100,- of meer uit, 35 procent voor kerstcadeaus versus 33 procent voor sinterklaascadeaus.

Online aflevergarantie

10 procent van alle cadeau-aankopen wordt betaald met een creditcard. Mannen doen dat vaker dan vrouwen. Marjolein Gerritsen, directeur klant & markt bij International Card Services, licht toe: “Juist de decembermaand is al duur genoeg. Betalen met een creditcard heeft dan als voordeel dat het bedrag niet direct wordt afgeschreven. Daarnaast zijn de meeste aankopen met een creditcard standaard 180 dagen verzekerd tegen diefstal, verlies en schade. En mocht een online gekocht cadeau onverhoopt niet of niet goed geleverd worden, dan wordt de aankoop teruggedraaid via de aflevergarantie.”

Het lastigste lootje

Het is niet voor iedereen even makkelijk om een goed cadeau te vinden. Vader voert de lijst aan van moeilijkste personen om een cadeau voor te kopen (24%), gevolgd door moeder (20%), vrouw of vriendin (16%) en broer (15%). Bovendien vinden mannen het moeilijker om een cadeau te kopen voor hun moeder dan vrouwen: 26 procent versus 15 procent. Dit is tegenstelling tot jongeren, die juist heel graag cadeaus voor hun moeder kopen: bij de 18- tot 25-jarigen is dat 63 procent versus 24 procent van de Nederlanders van 25 jaar en ouder.

Het doorgeefcadeau

Het overkomt ons allemaal wel eens, een cadeau krijgen dat je helemaal niet leuk vindt. Maar ondanks dat wij Nederlanders bekend staan om onze directheid, durft maar een enkeling het te zeggen als een cadeau wordt ontvangen dat niet bevalt (7%). Meer dan de helft van de Nederlanders durft op zo’n moment niets te zeggen en houdt het cadeau alsnog (56%). Een kleine groep zegt ook niets en geeft dit cadeau later weer door aan iemand anders (18%). Mannen zijn iets directer dan vrouwen. Een op de tien (10%) mannen zegt het meteen als hij een cadeau krijgt dat hem niet bevalt, van de vrouwen doet slechts een op de twintig (5%) dit.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie