Naar inhoud

Sinterklaas kiest voor de digitale schoorsteen

Wie denkt dat de Goedheiligman niet met zijn tijd meegaat, gaat voorbij aan de wijze waarop hij zijn bestedingen doet. Want Sinterklaas heeft ook dit jaar voor vrolijke gezichten gezorgd in de Nederlandse online retailwereld. Zijn verjaardag heeft in de vijf weken voorafgaand aan pakjesavond namelijk voor een weekomzet die 29 procent hoger ligt dan de reguliere weekomzet. Hiermee passeren de online bestedingen rondom het Sinterklaasfeest dit jaar voor het eerst de magische grens van 1 miljard euro.

Online bestedingen

Dit blijkt uit een onderzoek van brancheorganisatie Thuiswinkel.org in samenwerking met logistiek dienstverlener PostNL. De ‘Thuiswinkel Markt Monitor 2016’ laat zien dat de gemiddelde online weekomzet van producten op een kleine 200 miljoen euro ligt. Sinterklaas doet daar nog een schepje bovenop, want tussen 1 november en 5 december is de gemiddelde weekomzet op ruim 250 miljoen euro uitgekomen. Voor de totale Sinterklaasperiode komt de omzet daarmee uit op 1,26 miljard euro. Dat betekent een groei van 35 procent ten opzichte van de online omzet van 933 miljoen euro in dezelfde periode in 2015.

Verschillende bezorgopties

“Ook wij zien een groei in het aantal pakketten sinds Sinterklaas in het land is”, aldus Carlos Mendes Aguiar, commercieel directeur pakketten Benelux van PostNL. “Consumenten hebben veel vertrouwen in online winkelen en de verschillende bezorgopties maken het ook steeds eenvoudiger. Bezorging op zondag, in de avond en op dezelfde dag helpen de Sint om de werkdruk meer te verdelen en de ontvangers gelukkiger te maken.”

Mobiele aankopen

“Daarnaast gaat Sinterklaas goed met zijn tijd mee en doet hij steeds vaker zijn aankopen via mobiele telefoon”, aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “Ons onderzoek wijst uit dat in de Sinterklaasperiode zo’n 12 procent van de online aankopen via een smartphone is gedaan, wat bijna een verdubbeling is ten opzichte van de 7 procent van vorig jaar.”

Populaire online Sinterklaascadeaus

Ook dit jaar is er weer een run op Lego, Duplo en gezelschapsspellen. Daarnaast zijn er de afgelopen weken een flink aantal boeken, films en cd’s uitgekomen die zeer populair zijn onder de online winkelende Nederlanders. Een overzicht van de populairste cadeaus:

Kinderspeelgoed en games:

Lego Star Wars

FIFA ‘17

Wereldkaart Scratchmap

Kapla

Drones

Gezelschapsspellen:

Escape Room The Game

30 Seconds

Cd’s:

Robbie Williams – Heavy Entertainment Show

K3 – Ushuaia

Bruno Mars – 24K Magic

Boeken:

J.K. Rowling – Harry Potter en Het Vervloekte Kind Deel Een en Twee

Jochem Myjer – De wereld van de Gorgels

Astrid Holleeder – Judas

Thijs Zonneveld – Thomas Dekker: Mijn Gevecht

Wijnand Jongen – Het Einde van Online Winkelen ;-)

Dvd’s:

Finding Dory

Harry Potter – Complete 8-Film Collection

Huisdiergeheimen

Ice Age: Collision Course

Parfum:

Cacharel Noa (dames)

Guess Seductive (dames)

Calvin Klein CK IN2U (heren)

Nikos Sculpture (heren)

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie