Naar inhoud

Sinterklaas tijdens pakjesavond een stuk guller dan in 2017

Sinterklaas, wie kent hem niet? Het heerlijke avond is gekomen en de makkers staken hun wilde geraas. Want we willen horen wie daar klopt. En over die stoomboot zwijgen we in elk milieu. De maan schijnt gepast door de bomen. Trouwens, wat je gelezen hebt op Twitter is allemaal fake news, we zijn allemaal zoet geweest en verlangen naar iets lekkers en een rijmwoordenboek. Dus Sint, kom maar binnen met je bontgekleurde gezelschap.

De Sint is dit jaar bijzonder welkom in de Nederlandse huishoudens, want hij is een stuk guller dan in 2017. De goedheiligman en zijn hulpsinterklazen hebben dit jaar flink ingeslagen met Black Friday om de Nederlandse schoenen te vullen. Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.000 volwassen Nederlanders, uitgevoerd door betalingsprovider Klarna.

Sinterklaas slaat zijn slag op Black Friday

Het weekend van Black Friday is massaal gebruikt om online cadeaus te shoppen voor pakjesavond. Het groeiende succes van deze sale-feestdagen heeft een direct effect op de cadeaus die Nederlanders op het heerlijk avondje mogen ontvangen. De Sint heeft dit jaar 151 procent meer cadeaus ingeslagen dan in 2017. Ook heeft hij zijn portemonnee getrokken: de cadeaus zijn gemiddeld 5 procent meer waard dan die van vorig jaar.

Parfum, videogames, muziek en films

De hamvraag die iedere Nederlander op het moment bezighoudt, is wat de goedheiligman voor hem of haar in de zak heeft. Ook dat blijkt uit het onderzoek. De Sint heeft in 2018 bijvoorbeeld vooral zijn slag geslagen bij parfumeriewebshops. De hoeveelheid aankopen tijdens het weekend van Black Friday is maar liefst 2.177 procent hoger dan vorig jaar. Andere harde stijgers ten opzichte van 2017 zijn videospellen en bijbehorende accessoires (+1.550%), muziek en films (+750%), meubels (+722%) en uiteraard elektronica (+620%).

Aantal online aankopen blijft groeien

Uit een eerder onderzoek is al gebleken dat 23 procent van de hulpsinterklazen de hele surprise online bij elkaar heeft geshopt. Bijna een derde (31%) heeft wel gewacht met het plaatsen van een aankoop tot salesacties als Black Friday zijn gestart. Volgens Wilko Klaassen, general manager België en Nederland is het niet meer dan logisch dat ook de goedheiligman de in populariteit groeiende Black Friday aangrijpt om zijn grote cadeaubestellingen te doen.

Campagnes afgestemd op sales-feestdagen

“Deze uit de Verenigde Staten van Amerika overgewaaide sale-feestdag heeft dit jaar ook veel meer aandacht gekregen dan afgelopen jaren”, stelt Klaassen. “Het is daarom niet zo gek dat het een steeds belangrijker verkoopmoment voor webwinkeliers wordt. Om de conversie tijdens deze cruciale periode tot het maximale te verhogen, is het voor hen belangrijk geweest om de promotie specifiek te richten op alle Nederlandse hulpsinterklazen en pieten.”

Meer informatie over het onderzoek vind je op de website van Klarna.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie