Naar inhoud

Slagingskans innovaties bepaald door vaardigheden personeel

Change management, talent ontwikkelen en behouden en training & development vormen op dit moment de belangrijkste uitdagingen voor bedrijven en instellingen. De omvorming van human resources is van essentieel belang aan de vooravond van een nieuwe strijd om talent, ook voor Nederlandse organisaties. Zeker nu de perspectieven op de arbeidsmarkt duiden op een nieuwe fase in economische groei. Flexwerken is die positieve context de meest populaire vrouwvriendelijke maatregel.

Change management en transformatieprojecten

Dit zijn de belangrijkste lessen die geleerd kunnen worden uit de “Global HR Barometer”, een rapport opgesteld door wervings- en selectiebureau Michael Page. Het onderliggende onderzoek leert dat 35 procent van de Noord-Europese HR-leiders change management en transformatieprojecten ziet als de hoogste prioriteiten in hun sector. “Bedrijfsleiders moeten hun organisaties door steeds snellere veranderingen heen loodsen om competitief te blijven”, stelt Mischa Voogt, managing director Michael Page Nederland.

Bedrijfsstrategie gericht op vinden talent

Bedrijven zijn er inmiddels achter dat ze de traditionele HR-medewerkers strategisch moeten laten denken in een wereld van ongelijke economische groei met een steeds groter tekort aan vaardigheden”, aldus Voogt. “En inderdaad, 42 procent van de HR-leiders die zijn ondervraagd in Noord-Europa verwacht dat het totale personeelsbestand zal groeien. Het vinden van talent stond altijd al bovenaan de agenda, maar nu moet het een onlosmakelijk onderdeel van de bedrijfsstrategie worden.”

Trainen vaardigheden van het personeel

Hierin weerklinken de tweede en derde prioriteit van HR: talentmanagement (33%) en training & development (31%). “Men ziet nu in dat het vermogen van bedrijven om te innoveren en te slagen vooral wordt bepaald door de vaardigheden van het personeel”, vervolgt Voogt. “CEO's en HR-managers moeten zich er niet alleen van verzekeren dat ze het talent dat hun bedrijf nodig heeft binnenhalen, maar dat het ook voldoende getraind wordt en wordt behouden. Dit zorgt ervoor dat veel Nederlandse bedrijven hun aanpak van werving en training gaan herevalueren.”

Andere kijk op behoud personeel door Generatie Y

De focus ligt dus in toenemende mate op het behouden van talenten en het ondersteunen van deze medewerkers bij hun verdere ontwikkeling. “Dat is logisch, want het gevecht om het talent wordt steeds harder nu de economie weer aantrekt”, zegt Voogt. “Generatie Y, de nieuwkomers op de markt, dwingt organisaties om anders te kijken naar het behoud van personeel. Simpelweg omdat zij andere wensen en eisen hebben.”

Toenemende focus op zachte arbeidsvoorwaarden

Waar mensen bij een sollicitatie vroeger vooral een focus hadden op harde zaken als salaris en carrièremogelijkheden, is generatie Y in veel grotere mate dan voorgaande generaties geïnteresseerd in zachte arbeidsvoorwaarden”, vertelt Voogt. “Zoals de sportfaciliteiten, de verhouding tussen werk en privé en hoe aan ontwikkeling gewerkt kan worden door middel van training en opleiding. Salaris stond vroeger op nummer één bij sollicitanten. Bij generatie Y komt salaris pas op de derde plaats.”

Personeelsverloop een veel gemeten KPI

Van de HR-leiders in Noord-Europa verwacht 42 procent dat het totale personeelsbestand van hun organisatie in de komende twaalf maanden zal toenemen. Wereldwijd is dat 48 procent. “We zien dat bedrijven in Nederland het dreigende gebrek aan talent serieus nemen en dat technologiebedrijven aan de frontlinie staan van deze nieuwe strijd om talent”, zegt Voogt. “HR heeft inmiddels helemaal begrepen dat de vraag in sommige gevallen het marktaanbod overstijgt. Dat is waarom dit onderzoek laat zien dat personeelsplanning een essentiële prioriteit is voor HR en dat personeelsverloop een veel gemeten KPI is.”

Affirmatief beleid gelijkheid tussen de seksen

Vrouwen zijn goed vertegenwoordigd op alle niveaus van de afdeling HR. Dat blijkt ook uit het onderzoek, want 63 procent van de respondenten is vrouw. “Tegenwoordig hebben de meeste toonaangevende bedrijven wel een vorm van affirmatief beleid ten aanzien van gelijkheid tussen de seksen. We voeren in Nederland al een tijd discussie over de rol van vrouwen in het bedrijfsleven, maar nog altijd hebben we een lange weg te gaan”, stelt Voogt. De studie toont aan dat flexibele werkafspraken hoog op de lijst van maatregelen prijken die bedrijven in Noord-Europa speciaal voor vrouwen hebben geïmplementeerd (29%), gevolgd door mentoring (18,5%), netwerken (18%) en coaching (16%).

Werving personeel via LinkedIn en externe bureaus

Ondanks een stijging van werving via LinkedIn en andere sociale media, blijven organisaties externe bureaus gebruiken om de juiste talenten te vinden. Voogt: “Zeker op een hoger niveau zijn de wensen en eisen van werkgevers zo hoog dat zij gespecialiseerde hulp nodig hebben om een goede match te maken. Wij geven bedrijven het advies om wat vaker out-of-the-box te denken. Dus niet altijd maar vragen om die ene kandidaat die de gevraagde ervaring en expertise al eens bij vorige opdrachtgevers heeft laten zien. Maar ook zoeken naar passende personen met een andere achtergrond die de functie ook kunnen invullen en misschien zelfs nog extra nieuwe inzichten meebrengen, juist omdat ze uit een andere hoek komen.”

Het volledige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Michael Page.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie