Naar inhoud

Slechte ervaringen met buitenlandse webwinkels in Nederland

Driekwart van de Nederlanders koopt weleens bij een buitenlandse webwinkel, maar dit gaat niet altijd zonder slag of stoot. Bijna 70 procent van de Nederlandse consumenten die aankopen doen bij webshops in het buitenland geeft aan weleens problemen te hebben ervaren, bijvoorbeeld met de levering of met het product zelf. Ruim twee op de vijf hebben een klacht ingediend bij de desbetreffende online retailer.

Dat blijkt uit een onderzoek onder 1.427 Nederlanders naar hun onlineshopgedrag, dat betaaltechnologie Mastercard begin 2020 heeft.

Lage aankoopprijs lokt Nederlandse consument naar buitenlandse webshop

Buitenlandse webwinkels winnen duidelijk aan populariteit. Driekwart van de Nederlanders koopt weleens bij een buitenlandse webwinkel. Meer dan de helft (56%) geeft begin dit jaar aan vaker bij een buitenlandse webwinkel te kopen dan twee jaar geleden. Onlangs bracht het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) al naar buiten dat de omzet van Europese webwinkels vanuit Nederland met 20 procent gestegen is. De reden om voor een buitenlandse webwinkel te kiezen is vooral de aankoopprijs (87%). Maar ook het geboden assortiment (54%) en de zoektocht naar een speciaal artikel (49%) worden vaak als argument genoemd.

Late levering buitenlandse webshops meest voorkomende frustratie

Hoewel het kopen bij buitenlandse webshops populairder is dan ooit, gaat het aankoopproces niet altijd probleemloos. Maar liefst zeven op de tien ondervraagden hebben weleens een negatieve shopervaring gehad. Vier op de tien kennen bovendien vrienden of familie met aankoopperikelen. De meest voorkomende frustratie bij buitenlandse webshops is een te late levering (36%), gevolgd door het niet aankomen van een product (21%) en het ontvangen van een verkeerd product (16%).

Slachtoffer van impulsaankopen bij buitenlandse webwinkels

Daarnaast zijn veel Nederlandse consumenten ook bij buitenlandse webwinkels slachtoffer van impulsaankopen. Bijna de helft (45%) heeft weleens spijt gehad van een aankoop. Opvallend is dat een kwart zelfs aangeeft weleens een miskoop te hebben gedaan, waarvan eigenlijk bij voorbaat al werd vermoed dat de deal te mooi was om waar te zijn. Ondanks de negatieve ervaringen geeft slechts 14 procent van de Nederlanders aan weinig vertrouwen te hebben in buitenlandse webshops.

Onlineshopper wil de aankoop wel verzekeren maar doet dat niet

Ondanks de groei in bestellingen en de risico’s die hiermee gepaard gaan, verzekert twee derde (65%) van de onlineshoppers nooit een aankoop door middel van een aankoop- of aflevergarantie. De keuze tussen wel of niet verzekeren hangt vooral af van het aankoopbedrag (39%), de prijs voor het verzekeren (24%) en het type product dat wordt gekocht (24%). Met name in specifieke productcategorieën als software, hardware en elektronica (48%), huishoudelijke goederen of apparaten (37%) en reizen en accommodatie (29%) wordt een verzekering overwogen. De meeste shoppers (37%) willen eigenlijk bij een bedrag vanaf 100 euro de aankoop standaard verzekeren. Bijna drie op de tien Nederlanders is niet op de hoogte dat hun aankopen verzekerd kunnen worden.

Veiligheid en zekerheid vooral bij online winkelen van wezenlijk belang

“Het is opvallend om te zien dat consumenten hun aankoop wel willen verzekeren, maar dit in de praktijk niet vaak doen. Dit terwijl veiligheid en zekerheid vooral bij online winkelen belangrijk is, vanwege de risico’s die hiermee gepaard gaan”, aldus Arjan Bol, country manager Nederland bij Mastercard. “Dit onderzoek laat zien dat 80 procent van de Nederlanders uit gewoonte kiest voor een betaalmethode, terwijl een kwart niet weet dat er standaard een aankoop- en aflevergarantie zit bij betaling via een creditcard. Een tip is om bij de betaling niet altijd de betaalmethode te kiezen die je gewend bent, maar vooral te kijken naar de voordelen die een betaalmethode biedt.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie