Naar inhoud

Slechte shopervaring verpest van het humeur van Nederlanders

Een slechte online shopervaring verpest bij 40 procent van de Nederlanders het humeur. Een negatieve webwinkelervaring is niet alleen slecht voor de gemoedsstemming van de consument, maar ook van de online retailer. Meer dan een derde van de bezoekers aan een webshop rondt de aankoop namelijk niet af bij een stressvolle online shopervaring. Met name het invullen van persoonlijke gegevens bij het afronden van de aankoop is een heikel punt.

Ervaringen met online shoppen

Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.000 Nederlandse consumenten van betaalprovider Klarna, waarmee de shopervaringen van het online winkelend publiek in kaart zijn gebracht. De resultaten uit het onderzoek bieden uitgebreide handvatten voor webwinkeliers om hun conversie te boosten. Onderwerpen die de revue passeren zijn onder andere de aanleidingen om te shoppen, het doen van spontane aankopen en hoe de consument zich gedraagt tijdens de uitverkoop. De onderwerpen komen aan bod in een serie artikelen.

Gegevens invullen is heikel punt

Het onderzoek leert dat ruim 40 procent van de Nederlanders het irritant vindt om veel gegevens in te vullen. 20 procent zegt zelfs eerder een aankoop te doen wanneer dit in één klik kan. Het goed inrichten van de betaalpagina is dus van belang voor de conversie. Sterker nog, een verwarrende check-out zorgt ervoor dat 50 procent van de shoppers afhaakt. Van de 50 procent die de aankoop wel doorzet, keert 43 procent niet meer terug.

Humeur niet laten verpesten

“Je humeur laten verpesten is sowieso geen goed idee”, stelt Wilko Klaassen, general manager België, Nederland en Frankrijk bij Klarna. “Maar het is al helemaal zonde als dat komt door iets dat initieel leuk is om te doen: shoppen. Om een hogere conversie te realiseren is het daarom van belang om je als webwinkelier te focussen op een positieve ervaring zonder frictie voor consumenten. Zo hou je de aandacht van de consument erbij en zorg je voor meer verkopen en een hogere loyaliteit.”

In het artikel ‘Word de customer journey goeroe van online shoppen’ vind je meer cijfers uit het onderzoek naar positieve shopervaringen. In samenwerking met Beeckestijn Business School zijn daarbij praktische tips geformuleerd om daar als webwinkelier op in te spelen.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie