Naar inhoud

Smart cities moeten de redding vormen voor de detailhandel

“De Europese Commissie heeft recent een reeks best practices gepubliceerd die de detailhandel stimuleren en de vitaliteit van stadscentra bevorderen door deze aantrekkelijker te maken voor consumenten. Het creëren van een smart city is daarbij onontbeerlijk. Want een slimme stad biedt retailers nieuwe commerciële kansen en zorgt voor een verhoogde customer engagement, waarbij de online en offline wereld samenkomen.”

Ontwikkeling van smart cities

Dat zegt Spencer Hinzen, director business development EMEA bij IT-dienstverlener Ruckus Networks. De EC wil de detailhandel in Europa stimuleren en moderniseren. In een onlangs voor dit doel gepubliceerde gids staan praktische suggesties voor overheden om retailers te helpen technologische veranderingen te omarmen en zich voor te bereiden op de uitdagingen van de toekomst. Een van de doelstellingen is de stadscentra aantrekkelijker te maken voor consumenten. De publicatie komt naast de lancering van het WiFi4EU-programma, waarmee de EC alle Nederlandse gemeenten de kans geeft aan de slag te gaan met het ontwikkelen van een smart city. Elke gemeente kan onder dit programma gebruikmaken van een subsidie van € 15.000,- voor de installatie van WiFi-hotspots, om zo een start te maken met een actieplan voor een smart city.

Uitstekend nieuws voor retailers

“Deze steun voor de ontwikkeling van smart cities is voor retailers uitstekend nieuws”, stelt Hinzen. “Dankzij nieuwe technologieën worden winkeliers kostenefficiënter, kunnen ze het contact met de klant intensiveren en beter op de behoeften inspelen. De customer engagement neemt toe, de online en offline wereld komen samen en de interactiviteit met de klant krijgt een enorme boost. Consumenten die in de stad een aankoop doen, willen dezelfde ervaring als wanneer ze thuis online shoppen. WiFi-netwerken van een smart city halen klanten weer naar de stad.”

Nieuwe beleving in stadscentra

Dankzij een goed functionerend WiFi-netwerk kan een smart city veel data verzamelen om zo extra inzichten te krijgen in bezoekers en klanten. Deze data kan worden ingezet voor bijvoorbeeld gerichte marketing- of reclamecampagnes, verbeterde dienstverlening en verhoging van de klantloyaliteit. “In combinatie met bluetooth-beacons kun je bijvoorbeeld ook de interactiviteit verhogen”, aldus Hinzen. “Wanneer bezoekers in een bepaalde zone in de winkel terechtkomen, kunnen ze een melding of promo op hun toestel zien. En als je dat verder ontwikkelt, is het mogelijk om op basis van een gebruikersprofiel een bepaalde boodschap op een van de schermen in de winkel weer te geven. Daardoor creëer je een unieke beleving voor de klant en dus voor een nieuwe beleving in stadscentra.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie