Naar inhoud

Smart tv maakt een opmars in de Nederlandse huiskamer

Een moderne televisie is tegenwoordig niet meer afhankelijk van een antenne of een kabel, maar kan ook een connectie maken met het internet. Veelal wordt in deze gevallen gesproken van een smart tv. In ruim twee jaar tijd is het aantal Nederlandse huishoudens met een dergelijke tv sterk gegroeid, van 20 naar 48 procent. Het aantal huishoudens dat beschikt over zo'n met internet verbonden tv stijgt nog steeds, maar de groei is wel aan het afvlakken.

Televisie verbonden met internet

Dat blijkt uit het rapport ‘Dutch Consumer Video Behaviour Q4’ van marktonderzoeksbureau Telecompaper. Niet alle smart tv's worden ook daadwerkelijk aangesloten op het internet, maar inmiddels heeft 50 procent van alle huishoudens tenminste één tv aangesloten op internet. Een smart tv kan direct op internet aangesloten worden, maar een gewone tv kan met behulp van een geschikte settopbox (STB), een Chromecast of Apple TV ook online komen. Behalve het aantal aangesloten tv’s blijft ook het bezit van smartphones en laptops groeien. Samen met tablets faciliteren deze apparaten de nieuwe manier van tv- en videocontent kijken via internet.

Netflix blijft grootste videodienst

Verder bevestigt het rapport dat Netflix nog altijd op afstand de grootste betaalde videodienst in Nederland is. De dienst heeft sinds december 2016 concurrentie erbij gekregen in de vorm van Amazon Prime, dat in ruim 200 landen actief is en net als Netflix aan de weg timmert met eigen originele content. Andere VoD-concurrenten zijn onder meer Videoland en Pathé Thuis. Netflix kan 28 procent van de Nederlandse huishoudens tot zijn abonnee rekenen.

Vooral huishoudens met kinderen

De sVoD-dienst (subcription video on demand, onbeperkt VoD voor een vaste prijs per maand) is vooral populair onder alleenstaande ouders, 42 procent van hen heeft een abonnement, en koppels met kinderen (34%). Bij huishoudens zonder kinderen is Netflix minder populair, mogelijk komt dit door de uitgebreide kindercatalogus, met onder andere Disney, die aangeboden wordt. Van alle huishoudens die nog geen Netflix hebben, verwacht 7 procent in de nabije toekomst een abonnement te nemen.

Series populaire content op Netflix

Netflix wordt vooral gebruikt om series te kijken, de filmcatalogus wordt minder gebruikt. Een meerderheid van de abonnees (57%) geeft aan voornamelijk series te kijken, dit percentage is het afgelopen anderhalf jaar gegroeid. Netflix zet zelf ook veel in op series, vooral wat betreft hun eigen producties.

Films populair op Film1 en Videoland

Bij Film1 ligt dit anders. Deze dienst richt zich, logisch gezien de naam, met het VoD-aanbod op films en dat is al anderhalf jaar bij uitstek de meest populaire content. Rond de 80 procent van de abonnees op Film1 geeft aan vooral films te kijken. Ook bij Videoland zijn de films het meest populair. 53 procent geeft aan deze het vaakst te kijken, tegenover 41 procent die kiest voor series. 6 procent kijkt voornamelijk content voor kids.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie