Naar inhoud

Smartphone en smartwatch veranderen e-mailmarketing

Voor online marketeers is het digitale nieuwsbulletin een bekend recept. De e-mailnieuwsbrief is in veel bedrijven en instellingen nog steeds een belangrijk marketinginstrument. Maar e-mailmarketing is wel aan veranderingen onderhevig. Mobiele applicaties als WhatsApp en Facebook Messenger vormen relevante alternatieven. En nieuwe devices zoals de smartphone en de smartwatch zijn steeds vaker de digitale postbus.

Hoe ziet e-mailmarketing er uit in 2016? In een domein waar de ontwikkelingen elkaar in exponentiële gedaante opvolgen, is het zicht in de glazen bol vertroebeld door koffiedik. De uitdaging zal in ieder geval zijn aan de eisen van zowel de markt als de ontvangers tegemoet te komen. Hou in ieder geval de volgende drie trends in e-mailmarketing in de gaten. Ze zullen de nabije toekomst bepalen.

Mobiele eindapparaten

Het aantal mobiele apparaten, en met name smartphones, neemt steeds meer toe wanneer het om internetgebruik gaat. Volgend jaar hoeft dit niet meer genoemd te worden: e-mails lezen op mobiele eindapparaten is de standaard. Het is daarmee ook vanzelfsprekend om uw nieuwsbrief of e-mail te optimaliseren voor mobiele eindapparaten. De online infrastructuur verbeterd zich in een snel tempo, we kunnen er niet meer onderuit. E-mail is ook lang niet meer alleen een desktop-medium.

Responsive design zal als vanzelfsprekend moeten worden behandeld. Dit betekent niet dat de weergave op desktop-apparaten niet belangrijk meer is. Interessant is dat vele op mobiele apparaten gerichte responsive designs vaak ook de leesbaarheid op de desktop verbeteren. Dit komt meestal doordat er meer aandacht wordt besteed aan het design en gebruikersgemak in het algemeen wanneer men zich op de weergave op een smartphone richt.  Gebruikersvriendelijk betekent meestal een voldoende lettergrootte, genoeg lege ruimtes en call-to-actions die groot genoeg zijn om ook met de duimen op te klikken.

Gebruikers willen snel kunnen sorteren. De trend is dat het steeds moeilijker wordt ontvangers überhaupt aan te zetten tot het openen van de e-mails. Het besluit om een e-mail wel of niet te openen gebeurt namelijk in een fractie van een seconde. De toename in het gebruik van smartwatches heeft hier ook invloed op. Het lijkt erop dat hoe kleiner het scherm, hoe eerder er besloten wordt of een e-mail nog wel op een mobiel apparaat wordt weergegeven. Want hoe kleiner de display, hoe beknopter de informatie. Waar je als afzender de ontvangers altijd nog mee kunt overtuigen zijn: een uniek bericht, betrouwbaarheid en  natuurlijk relevantie.

Realtime content

Het over één kam scheren van ontvangers levert weinig op. Inspelen op unieke behoeften, interesses en gewoontes van de ontvangers heeft veel meer effect. Als afzender moet je wel wat flexibiliteit tonen. Een goede e-mailmarketeer weet wat de klanten willen nog voordat zij dit zelf weten. Om mailings perfect op de ontvanger af te stemmen, zijn gegevens uit verschillende systemen en de user tracking van toepassing.

Met deze informatie kun je relatief goed voorspellen welke ontvangers zich voor welke inhoud zouden kunnen interesseren. Personalisatie is nog niet eerder zo doelgericht ingezet als vandaag de dag.

Een goed voorbeeld zijn de realtime gegenereerde productaanbevelingen. Deze zijn gebaseerd op het werkelijke gedrag van individuen. Zo kun je behalve op algemene voorkeuren ook op actuele gebeurtenissen inspelen. Webwinkelklanten worden bijvoorbeeld herinnerd aan hun artikelen in de winkelwagen. Of ze krijgen een overzicht toegestuurd met producten die andere klanten met gelijke interesses gekocht hebben. De tijdsfactor van deze informatie maakt de inhoud relevanter voor de klanten, wat ook de kans vergroot dat zij iets zullen kopen.

Gekoppelde systemen

Bezig zijn met online marketing wordt vaak geassocieerd met het gebruiken van verschillende tools en systemen. Maar het is vaak complex en verwarrend om ze afzonderlijk van elkaar te gebruiken. De laatste belangrijke trend heeft daarom te maken met het verbinden van die verschillende tools met behulp van plug-ins die de systemen aan elkaar koppelen. Op deze manier kan iedereen zijn eigen e-mailmarketing in elkaar zetten, in plaats van afhankelijk te moeten zijn van een all-in-one-tool. Zo zal er een compleet individuele custom-marketing-oplossing ontstaan.

Met plug-ins kan e-mailmarketingsoftware voor verschillende doeleinden gebruikt worden en biedt het voordelen voor iedereen. E-commerce-handelaren kunnen bijvoorbeeld hun bestaande klantengegevens synchroniseren met een e-mailadressenlijst. Producten kunnen zo direct uit de webwinkel in de e-mails overgenomen worden. Dit versnelt het opstellen van nieuwsbrieven aanzienlijk, omdat er geen ontvangers handmatig toegevoegd hoeven te worden. Nog een goed voorbeeld is de 1-klik-productovername, waarmee webwinkels zonder moeite hun volledige product in de nieuwsbrief mee kunnen nemen.

Ook voor bloggers worden gekoppelde tools interessant. Zij kunnen met e-mailmarketingsoftware een nieuwsbriefaanmelding direct in een blog integreren. De blog-inhoud kan bovendien ook met een plug-in gemakkelijk in de e-mails overgenomen worden, zowel met tekst, afbeeldingen en links. Dat betekent dat contentnieuwsbrieven heel snel uit bestaande inhoud samengesteld kunnen worden. Door ontvangerssegmentatie al bij de aanmelding te laten beginnen, kunnen verschillende nieuwsgroepen heel gemakkelijk onderhouden worden.

De ontwikkeling van e-mailmarketing gaat duidelijk een bepaalde kant op: e-mails worden steeds individueler en persoonlijk relevanter. Van de afzender vraagt dit flexibiliteit en effectiviteit. Inspelen op ontvangers en hen relevante inhoud op het juiste moment van hoge kwaliteit ter beschikking stellen. Newsletter2Go stelt kostenloze e-mailmarketingsoftware ter beschikking waarmee je altijd up-to-date bent en je ontvangers daadwerkelijk kunt bereiken. Als jij je registreert op de website van de IT-dienstverlener, ontvang je maandelijks 1.000 e-mail-credits gratis. Veel e-mailsucces het komende jaar!

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie