Naar inhoud

Smartphone het device voor lezen e-mail

E-mail is voor de Nederlander de meest favoriete plek voor de ontvangst van online reclameboodschappen. Een mooie aanbieding via een digitale brief is ook vaak het startpunt van een online aankoop. Maar het is zeker meer dan een commercieel kanaal. De Nederlandse consument ontvangt ook graag zijn transactionele en serviceberichten via deze dienst. En als het aankomt op onze privacy dan heeft e-mail een ijzersterke reputatie.

Online communicatiekanalen

Dit zijn enkele van de bevindingen die je kunt vinden in de derde editie van het “Nationaal E-mail Onderzoek”. De studie is uitgevoerd door Blinker, dienstverlener op het gebied van e-mailmarketing en marketingautomatisering, in samenwerking met onderzoeksbureau CG Selecties. Aan ruim 2.000 respondenten zijn 28 vragen voorgelegd met de focus op e-mail en andere online communicatiekanalen als WhatsApp en Facebook.

Diversiteit toepassingen

Het onderzoek geeft antwoord op de vraag hoe Nederlanders e-mail gebruiken in het jaar 2015. De diversiteit van de toepassingen is evident. De actuele conclusies helpen marketing- en communicatieteams keuzes te maken en prioriteiten te stellen met betrekking tot de inzet van de juiste kanalen. Dergelijke informatie wordt steeds belangrijker nu digitalisering en mobilisering definitief vorm krijgt.

WhatsApp verdringt e-mail

Zichtbaar is ook dat WhatsApp e-mail vervangt als het meest gebruikte persoonlijke communicatiemedium. Sterker nog, het onderzoek wijst voor het eerst in drie jaar uit dat niet e-mail het eerste medium is dat men opent na het ontwaken, maar WhatsApp. De populariteit van e-mail als kanaal neemt ook af naarmate de doelgroep jonger wordt. Dit is een duidelijk gevolg van de toenemende mogelijkheden van de mobiele telefoon en de daarbij behorende ontwikkeling van applicaties.

Belangrijkste conclusies

De tien belangrijkste conclusies uit het rapport op een rij:

  • E-mail wordt het vaakst op de smartphone gelezen (36%);

  • De Nederlander ontvangt 96 e-mails per week;

  • De laptop wordt het meest gebruikt voor online aankopen (51%);

  • De Nederlander start de digitale dag met WhatsApp (40%) of e-mail (38%);

  • E-mail geniet het meeste vertrouwen als het gaat om onze digitale privacy (68%);

  • De belangrijkste reden voor het inschrijven voor e-mailnieuwsbrieven is het ontvangen aanbiedingen;

  • E-mail is de grootste aanjager voor online aankopen;

  • Nederlanders ontvangen reclame het liefste via e-mail (70%);

  • De avonduren vormen het meest favoriete leesmoment;

  • Serviceberichten zijn alleen via e-mail welkom (90%).

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Blinker.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie