Naar inhoud

Smartphone in toenemende mate device naar webwinkel

In het derde kwartaal van 2016 is het aantal online aankopen met een kwart gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In totaal zijn in de maanden juli, augustus en september 41,65 miljoen aankopen gedaan via internet. Een vijfde van de online shoppers heeft daarvoor wel eens smartphone gebruikt. De totale uitgaven in die periode bedragen € 4,48 miljard. De online bestedingen liggen hiermee 28 procent dan in het derde kwartaal van 2015.

Online consumentenbestedingen

Dit blijkt uit cijfers van de ‘Thuiswinkel Markt Monitor’, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek is door onderzoeksbureau GfK uitgevoerd in opdracht van brancheorganisatie Thuiswinkel.org en in samenwerking met logistieke dienstverlener PostNL. In het derde kwartaal van 2016 heeft 20 procent van de online kopende Nederlanders, oftewel 2,17 miljoen mensen, minimaal één keer een online aankoop gedaan via hun smartphone.

Toename gebruik smartphone

In het derde kwartaal van 2015 lag dit percentage nog op 14 procent. Het gebruik van de smartphone bij het online shoppen neemt hiermee aanzienlijk toe. Met name personen in de leeftijd van 15 tot 39 jaar maken bovengemiddeld gebruik van hun telefoon. Binnen deze leeftijdscategorie heeft bijna een derde weleens gebruikgemaakt van hun smartphone om een online bestelling te plaatsen in het derde kwartaal. Ook het absolute aantal online aankopen via de smartphone neemt toe. Werd in het derde kwartaal van 2015 7 procent van alle online aankopen met de smartphone gedaan, in dezelfde periode van 2016 ligt dit aandeel op 9 procent.

Stijging consumentenvertrouwen

“De stijging van het consumentenvertrouwen in Nederland zorgt ervoor dat de online bestedingen groeien als nooit tevoren”, duidt Gino Thuij, industry lead fashion & lifestyle bij GfK.. “Steeds meer mensen ontdekken de gemakken van online shoppen en vooral de jongeren doen dit steeds vaker via hun smartphone.”

Verdeling producten en diensten

De 41,65 miljoen online aankopen die in het derde kwartaal van 2016 zijn gedaan, kunnen worden onderverdeeld in producten en diensten – producten zoals kleding, speelgoed en elektronica, en diensten zoals pakketreizen en verzekeringen. Aankopen van producten zijn goed voor meer dan drie kwart van het totaal aantal online aankopen. In totaal heeft de Nederlandse consument in het derde kwartaal 32,33 miljoen online productaankopen gedaan, een groei van 23 procent ten opzichte van het derde kwartaal vorig jaar. Online dienstenaankopen laten met 27 procent een nog sterkere groei zien.


Sterke groei online bestedingen

Ook in online bestedingen is deze sterke groei terug te zien. In totaal heeft de Nederlandse consument in het derde kwartaal € 4,48 miljard online besteed, een groei van 28 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2015. Wanneer de bestedingen in het eerste half jaar hierbij opgeteld worden, is te zien dat de online bestedingen tot en met het derde kwartaal van 2016 de € 14 miljard zijn gepasseerd. Met de feestdagen in gedachte wordt verwacht dat het vierde kwartaal goed gaat zijn voor € 5,8 miljard. Hierdoor komt de online omzet over heel 2016 naar verwachting uit op € 19,8 miljard.

Fysieke winkels dragen bij aan groei

“Opvallend is dat de groei in online bestedingen zowel uit de verkoop van producten als diensten komt”, aldus Wijnand Jongen, CEO van Thuiswinkel.org. “De omzet van producten is in het derde kwartaal gestegen met 30 procent naar € 2,7 miljard en de omzet van diensten met 26 procent naar € 1,8 miljard. Steeds meer dragen ook fysieke winkels en reisbureaus door hun webwinkels en online activiteiten in de winkel bij aan de groei van online bestedingen.”


Boost door telecommarkt

De online markt van telecomproducten laat in het derde kwartaal een substantiële groei zien in bestedingen (+61%). In het derde kwartaal van 2016 is € 419 miljoen uitgegeven aan telecomproducten, terwijl dit segment in dezelfde periode vorig jaar een online omzet van € 260 miljoen vertegenwoordigde. Dit is een gevolg van nieuwe introducties van high-end smartphones in de maand september. Niet alleen de online telecommarkt heeft hiervan geprofiteerd, ook binnen het offline kanaal is een groei van 12 procent terug te zien.

Verzekeringen en speelgoed

Ook de online bestedingen op het gebied van nieuw afgesloten verzekeringen (+57%) en speelgoed (+51%) zijn flink toegenomen. In voorgaande kwartalen was al terug te zien dat het online speelgoedsegment sterk in de lift zit. Naar verwachting geven Sinterklaas en de Kerstman hier in het vierde kwartaal nog een extra boost aan.


Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie