Naar inhoud

Smartphone is hét device voor aankoop en verkoop occasions

Het businessmodel van de autodealer is door de digitalisering grondig veranderd. Automerken als BMW noemen tegenwoordig de website de grootste showroom van de onderneming. Oriëntatie voor de aankoop van een voertuig vindt dan ook grotendeels online plaats en consumenten komen alleen nog bij de dealer voor een proefrit. En de vroeger zo verguisde verkoper van tweedehands auto’s is inmiddels een uitstervend beroep. Want wie op zoek is naar een occasion of zelf een auto wil verkopen, pakt hoogstwaarschijnlijk zijn smartphone.

De grootste online portal voor gebruikte en nieuwe auto’s in Nederland, AutoScout24, ziet namelijk dat tegenwoordig 80 procent van het verkeer op het platform via mobiel komt. Zo komt 45 procent van de bezoekers via de app, 35 procent via de mobiele website en 20 procent via de desktop. De AutoScout24-app is inmiddels ruim 2.2 miljoen keer gedownload.

Mobiel verkeer stijgt 72 procent in twee jaar tijd

De afgelopen jaren is het mobiele verkeer op het platform exponentieel gegroeid. In 2015 kwam ruim de helft van de website- en appbezoekers via mobiel (58%) en in 2016 is dit aantal gestegen naar 75 procent. Dit jaar is het zelfs toegenomen naar 78 procent, een stijging van maar liefst 72 procent ten opzichte van 2015.

Consumenten hebben overal internet tot hun beschikking

“Nu consumenten vrijwel overal internet tot hun beschikking hebben, wachten ze niet meer tot ze thuis achter hun computer zitten om een nieuwe auto te zoeken”, zegt Jurgen Vugts, managing director van AutoScout24.nl. “Ze horen van een vriend over een bepaald model, zijn geïnteresseerd en willen meteen weten: wat is het aanbod en wat gaat dit mij kosten? Een trend die we een aantal jaren geleden al constateerden en met de jaren steeds sterker opkomt.”

Minder online verkeer rond etenstijd en EK-finale

Het is dan ook niet zo vreemd dat de app van de portal inmiddels meer dan 2,2 miljoen keer is gedownload in Nederland en meer dan 20 miljoen keer in Europa. “We zien het hele jaar door een constant gebruik van onze website en app. Uiteraard hebben we te maken met seizoensinvloeden, waarbij het verkeer in de zomermaanden iets lager is dan in andere maanden. Daarnaast zien we bijvoorbeeld een daling als Nederlanders aan het avondmaal beginnen rond 18 uur en onlangs tijdens de finalewedstrijd van het EK-vrouwenvoetbal”, aldus Vugts.

Meer advertentieplaatsingen via smartphone dan desktop

Dat smartphones ook steeds betere foto’s maken is welbekend en dit blijkt ook uit het feit dat er steeds meer occasions met een smartphone online worden geplaatst op de portal. Zo wordt ruim de helft van de online aangeboden occasions via mobiel – app en website – geplaatst en 44 procent via een desktop. Waar autoverkopers voorheen foto’s van hun auto met een fotocamera maakten en deze vervolgens op hun computer uploaden, kunnen foto’s nu direct via de smartphone eenvoudig en snel bij de online advertentie worden geplaatst.

Zondag worden de meeste occasions online geplaatst

Uit cijfers van AutoScout24 blijkt dat zondag de populairste dag van de week is om een auto online te koop te zetten. Gemiddeld wordt 1 op de 5 van de aangeboden auto’s op zondag online geplaatst. Vugts licht toe: “De reden hiervoor is dat consumenten in het weekend de tijd hebben om hun auto klaar te maken voor de verkoop. Op zaterdag wordt de auto gewassen, vervolgens worden er foto’s gemaakt op een neutrale plek en op zondag wordt de advertentie online geplaatst.”
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie