Naar inhoud

Smartphone meer en meer de toegangspoort tot internet

De tijd die we online doorbrengen verschuift steeds meer naar mobiel internet. Vooral de online tijd op de smartphone is sterk toegenomen ten opzichte van 2014. Twee jaar geleden was dat nog 29 uur per maand. Inmiddels zijn we gemiddeld 40 uur per maand online via onze smartphone. Voornaamste oorzaak van deze stijging is intensiever gebruik van een kleiner aantal apps bij alle leeftijdsgroepen. Dus zowel jongeren als 65-plussers.

Meer smartphones onder ouderen

Dat blijkt uit het onderzoek ‘Trends in internetgebruik 2016’, een publicatie van SIDN, de beheerder van het .nl-domein. Het aantal deelnemers aan het onderzoek met een smartphone is de laatste twee jaar sterk gegroeid. Had in 2014 68 procent van hen een smartphone met internettoegang, inmiddels is dat 82 procent. Oudere consumenten nemen de grootste groei voor hun rekening. Zo steeg het aantal 65-plussers met een smartphone van 33 procent naar 55 procent. De penetratie van tablets steeg in dezelfde periode nauwelijks.

Google en Facebook versterken hun positie

Online brengen internetgebruikers steeds meer tijd door op mobiele devices en dan vooral via apps. Zij bezoeken wel steeds minder verschillende apps. Facebook en Google domineren nog meer dan voorheen de top 10 van apps. Met de overname van WhatsApp en de opkomst van Messenger heeft Facebook zijn positie op het scherm van de gebruiker verder verstevigd. Google volgt met Maps, YouTube en Gmail. Pas op plek tien zien we de eerste aanbieder van eigen bodem: Marktplaats, overigens een dochter van het Amerikaanse eBay.

Bedrijven positiever over online activiteiten

Bedrijven zijn positiever over hun online vooruitzichten dan in 2014. Ze hebben meer plannen om nieuwe websites te realiseren en voorzien een groei van hun domeinnamenportfolio. Ook verwachten ze dat het belang van alle online middelen, zoals sociale media, apps en campagnesites in de komende jaren verder toeneemt.

Jongeren willen geen e-mail meer

Onder jongeren stijgt de vraag naar domeinnamen voor zakelijk gebruik, inclusief zzp'ers. 50 procent overweegt om die reden een domeinnaam te registreren. E-mail is bij hen volledig uit de gratie: slechts 6 procent van de jongeren ziet dit als een reden om een domeinnaam te registreren. Ouderen, ook 65-plussers, overwegen domeinnaamregistratie juist vaker dan in 2014 voor een eigen e-mailadres.

.nl onverminderd populair

Bij zowel jongeren als ouderen gaat de voorkeur daarbij nog steeds uit naar een .nl-domeinnaam. Ook bedrijven kiezen bij voorkeur voor een .nl-domeinnaam. Van alle extensies scoort .nl ook nog steeds het hoogst op het onderdeel betrouwbaarheid: 82 procent, tegenover 76 procent in 2014. De extensie .com is een goede tweede: 74 procent, tegenover 71 procent in 2014.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van SIDN.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie