Naar inhoud

Smartphone nu populairder dan tablet bij online winkelen

De omzet van Nederlandse webwinkels die producten of diensten verkopen, bedroeg in 2017 € 22,5 miljard. Dit betekent een groei van 13 procent ten opzichte van 2016. Afgelopen jaar heeft 95 procent van de Nederlandse consumenten van 15 jaar en ouder een of meerdere online aankopen van producten en diensten gedaan. Deze online kopers deden in totaal 201,7 miljoen online aankopen (+17%).Opvallend is dat de smartphone voor het eerst populairder is dan de tablet bij online shoppen.

Dat blijkt uit cijfers van de ‘Thuiswinkel Markt Monitor’, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door marktonderzoeksbureau GfK uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.

Verdere groei e-commerce

“Het aandeel online verkopen van producten blijft doorgroeien en wordt steeds belangrijker binnen de Nederlandse detailhandel”, aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “In totaal bedroegen de online bestedingen aan producten in 2017 € 12,7 miljard, waarmee het aandeel van de e-commercebranche binnen de hele detailhandelsector op 9,7 procent komt te liggen. Dit betekent een stijging van 1,3 procentpunt ten opzichte van 2016. Vergeleken met vijf jaar geleden, toen het aandeel van de online aankopen 5,0 procent bedroeg, is het aandeel zelfs bijna verdubbeld.”

Afnemende groei online bestedingen

Wanneer we de groei in online bestedingen voor heel 2017 (+13%) vergelijken met de groei in 2016 (+22%), zien we dat de groei is afgenomen. Ook de groei in het aantal online aankopen is in 2017 minder groot (+17%) dan in 2016 (+22%). Waar het in 2016 vooral de segmenten schoenen & personal lifestyle, verzekeringen, food & near food en IT waren die een aanzienlijke online groei lieten zien, zijn in 2017 health & beauty, food & near food en home & garden de grootste stijgers in termen van online bestedingen.

Duidelijk effect koop-feestdagen

In het vierde kwartaal van 2017 gaven Nederlandse consumenten mede dankzij een toenemend aantal ‘koop-feestdagen’ online aanzienlijk meer uit dan in de andere kwartalen. De online uitgaven waren in de laatste drie maanden van vorig jaar goed voor € 6,9 miljard, een groei van 11 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2016.

Daling bedrag per aankoop

Wat opvalt, is dat voor een aantal productsegmenten het gemiddeld besteed bedrag per online aankoop in het vierde kwartaal van 2017 lager ligt dan in voorgaande kwartalen. Zo is in het segment sport & recreatie te zien dat de bestedingen per online aankoop in het eerste kwartaal van 2017 op € 120,- lagen en in het vierde kwartaal van dat jaar op € 78,-. In dit segment spelen seizoensvariaties natuurlijk een belangrijke rol, maar ook binnen segmenten als consumentenelektronica, speelgoed en huishoudelijke elektronica ligt in het vierde kwartaal van 2017 de gemiddelde prijs per aankoop lager dan in andere kwartalen.

Invloed kortingen in seizoenen

De groeiende populariteit van online feestdagen waarbij grote kortingen worden gegeven, zoals Singles Day en Black Friday, speelt hierbij ook een rol. Het aantal aankopen per online koper ligt in het vierde kwartaal wel hoger dan in de andere kwartalen. Met andere woorden, in het laatste kwartaal van 2017 wordt meer gekocht, maar dan tegen een gemiddeld lagere prijs.

Gebruik tablet stabiel

Het percentage online kopers dat minimaal één keer gebruik had gemaakt van een tablet voor het doen van online aankopen, steeg nog ieder kwartaal van 2016. Sinds het eerste kwartaal van 2017 is de penetratie van de tablet voor het doen van online aankopen echter vrijwel stabiel gebleven. De populariteit van de smartphone binnen e-commerce is wel blijven stijgen, waardoor de penetratie van de smartphone bij online aankopen vanaf het tweede kwartaal van 2017 voor het eerst hoger ligt dan de penetratie van de tablet.

Smartphone voorbij tablet

In het vierde kwartaal van 2017 geldt dat 28 procent van de online kopers bij minimaal een van hun aankopen een smartphone heeft gebruikt en 24 procent een tablet. In het vierde kwartaal van 2016 was dit voor de smartphone nog 21 procent van de kopers en voor de tablet 25 procent. Ook het aandeel van de smartphone in termen van bestedingen laat wederom een stijging zien. In het vierde kwartaal van 2017 is 9 procent van alle online bestedingen via de smartphone gedaan, terwijl dit in dezelfde periode vorig jaar nog 6 procent was.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie