Naar inhoud

Smartphone overstijgt tablet inzake mobiele verkopen

Mobile first, het credo van menig ondernemer de afgelopen jaren, begint steeds meer betekenis te krijgen. Voor het eerst neemt de smartphone de plaats over van de tablet als voorkeursdevice voor mobile sales. 1 op de 6 online aankopen wordt nu gedaan via een moderne mobiele telefoon. Met 17 procent (smartphone) versus 13 procent (tablet) en een stijging in sales van maar liefst 55 procent ten opzichte van een jaar geleden, blijkt dat smartphones het e-commerce-landschap wel degelijk aan het veranderen zijn.

Comfortabeler met smartphone

Dit leert de 'zanox Mobile Performance Barometer H1 2016 vs. H1 2015' van het gelijknamige bedrijf voor online marketing. Aangezien het aandeel in sales via de tablet hetzelfde is gebleven en desktop is afgenomen ten opzichte van de eerste helft van 2015 is het duidelijk dat, in plaats van een shift van tablet naar smartphone, er sprake is van desktop-gebruikers die zich nu comfortabeler voelen om een aankoop te doen via de smartphone.

Steeds meer mobiele aankopen

Deze boost in sales via de smartphone is in alle markten wereldwijd gebleken. De smartphone heeft flink ingehaald in Scandinavië, Groot-Brittannië, Duitsland, Oost-Europa, Frankrijk en de Benelux. Hoewel de smartphone al het leeuwendeel van de omzet kreeg in de VS, Brazilië, Spanje en Italië, zagen ook deze landen dit jaar alweer een flinke toename in aankopen via de smartphone.

  • 30 procent van alle gegenereerde transacties wereldwijd vonden plaats via tablets en smartphones
  • 110 procent toename in gemiddelde orderwaarde in Scandinavië via tablets, in vergelijking met een algehele afname in de gemiddelde orderwaarde van sales via tablet

Apple verliest verkoopaandeel aan Android

Apple behoudt de voorkeur in Noord-Europa, terwijl Android favoriet is in het zuiden van het continent. Algeheel verliest Apple echter 4 procent verkoopaandeel aan Android, bovendien domineert Android de Braziliaanse markt met 81 procent marktaandeel.


Brazilië groeit het meest in mobile sales, Oost-Europa en Scandinavië leiden nog altijd in omzetgroei

Meer vertrouwd met smartphone

De gegevens tonen aan dat 2016 het jaar van de smartphone is, die voor het eerst de tablet voorbij gestreefd is en goed voor 1 op de 6 sales in het affiliate-netwerk. Zolang de technologie zich verder blijft ontwikkelen en consumenten meer vertrouwd raken met het doen van aankopen via hun smartphone, lijkt deze trend zich voort te zetten voor de rest van het jaar en verder.

Orderwaarde nog wel lager

Maar de gemiddelde orderwaarde van aankopen die gedaan worden op de smartphone liggen nog altijd flink lager dan die van de tablet. Dit toont aan dat consumenten hun duurdere aankopen bewaren voor op de grotere devices. Aangezien het verschil in omzetaandeel tussen smartphone en tablet marginaal was in de eerste helft van 2016, 12 procent versus 13 procent, zal het erg interessant zijn om te zien of de smartphone er tijdens de aankomende feestdagen ook met de overwinning vandoor gaat.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie