Naar inhoud

Smartphone steeds belangrijker device voor e-commerce

Kleding, boodschappen, elektronica: de hoeveelheid online aankopen die we doen, blijft toenemen. En dan laten we de afname van diensten zelfs nog even buiten beschouwing. Dit online shoppen gebeurt nog steeds het meest via de laptop of desktop, maar de smartphone is bezig met een stevige inhaalrace. Alle leeftijdsgroepen zijn het afgelopen jaar meer gaan shoppen via hun mobiel, maar de millennial koopt veruit het vaakst iets via zijn of haar smartphone.

De opmars van de smartphone

Dit blijkt uit het 'What's Happening Online'-onderzoek van Ruigrok NetPanel, dat sinds 2007 jaarlijks wordt uitgevoerd. Volgens Marit Klooster, managing partner van het marktonderzoeksbureau, komt dat door de ontwikkeling die mobiel internet tegenwoordig doormaakt: “De smartphone ontwikkelt zich sneller in vergelijking met andere devices. Ook voor shoppen wordt dit een steeds vertrouwder middel. Kijk naar de toename van het gemak van internetbankieren, waarmee banken slim inspelen op de online generatie.” Nederlanders van 36 jaar en ouder doen ondanks de opmars van de smartphone nog altijd liever aankopen via tablet.

De keuze voor de betaalmethode

Hoewel de populariteit iets afneemt, blijft IDEAL veruit de meest populaire betaalmethode (77%). De keuze voor de betaalmethode baseren we op met name de betrouwbaarheid van de webwinkel (70%) en de veiligheid van de betaalmethode (66%). Voor ouderen is veiligheid nog steeds belangrijker dan voor jongeren. Jongeren laten zich daarentegen weer vaker leiden door extra kosten in vergelijking met babyboomers.

De zorgen om de privacy

Online shoppen neemt dus toe, maar dat geldt niet voor het gevoel dat online privacy goed beschermd is. Meer dan de helft van de babyboomers maakt zich zorgen om de veiligheid van zijn of haar persoonlijke gegevens op internet. Dit is zelfs meer dan vorig jaar: 45 procent in 2015 en 52 procent in 2016. Ter vergelijking, slechts een kwart van de jongeren is wel eens bezorgd over zijn of haar privacy.

De toekomst van de winkelstraat

Nu we zo veelvuldig online onze inkopen doen, is het natuurlijk de vraag of we afscheid nemen van fysieke winkels. Volgens Klooster is dat niet het geval: “Uit ons onderzoek blijkt dat bijna 4 op 5 Nederlanders niet zonder de vertrouwde winkels kunnen. De vrees dat we straks alleen nog maar online shoppen en door uitgestorven winkelcentra lopen, lijkt voorlopig dus nog niet aan de orde. Met name voor onze alledaagse boodschappen, meubels en kleding lopen we graag even een winkel binnen.” Ook de toekomst lijkt rooskleurig voor winkeliers, want bijna driekwart van de Nederlanders denkt niet dat winkels in de toekomst overbodig zullen worden, ook niet in 2025.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie