Naar inhoud

Smartphone steeds belangrijker device voor e-commerce

Online shoppers hebben in het derde kwartaal van 2015 steeds meer gebruikgemaakt van de smartphone. Daarnaast is het aantal online shoppers, de zogeheten shopper attraction, verantwoordelijk voor 84 procent van de totale groei van e-commerce. Bovendien draagt de shopper spend, de combinatie van bezoekersaantallen, conversieratio en gemiddelde bestelwaarde, bij aan 16 procent van de totale digitale commerciële groei. De combinatie van de indicatoren shopper spend en shopper attraction zorgt voor een toename van de totale digitale commerciële groei van meer dan 25 procent.

Trends in e-commerce

Dit kunnen we opmaken uit de 'Demandware Shopping Index 2015 Q3', een rapport van de aanbieder van zakelijke cloud commerce-oplossingen. De publicatie geeft een beeld van de online uitgaven wereldwijd over het derde kwartaal van 2015. De index meet de groei in e-commerce en identificeert trends die aan de basis staan van die groei door de gegevens van websites te analyseren en periodiek te vergelijken. Uit de meest recente uitgave blijkt met name dat online shoppers steeds meer gebruikmaken van hun smartphone om te shoppen.

Tablets uit de gratie

De analyse laat zien dat steeds meer shoppers smartphones boven tablets verkiezen. Hiermee lijken de tablets snel uit de gratie te vallen, terwijl smartphones steeds populairder worden. De gegevens wijzen erop dat het aandeel websitebezoeken met een tablet 22 procent is gedaald ten opzichte van de piek van ongeveer 15 procent in het begin van 2014. Nu tablets nog slechts 11 procent van alle websiteverkeer vertegenwoordigen, lijkt het waarschijnlijk dat deze daling de komende periode zal voortzetten.

Smartphone grote aanjager

De verwachting was dat de tablet de digitale commerciële groei zou leiden”, zegt Rick Kenney, head of customer insights bij Demandware. “We zien echter dat de smartphone de grootste aanjager van de groei in websitebezoeken, het aanmaken van winkelmandjes en nu ook het daadwerkelijke bestellen is. Sterker nog, de smartphone is het enige device dat winst boekt qua websiteverkeer en is verantwoordelijk voor maar liefst 119 procent groei in het aantal websitebezoeken.”

Winkelervaring voor smartphone

Op basis van deze gegevens adviseren we retailers om prioriteit te geven aan de smartphone”, stelt Kenney. “Zo zou elke winkelervaring specifiek moeten zijn ontworpen voor de smartphone. Dit betekent snelle laadtijden, websites met alle functies en consistentie tussen alle soorten devices met oog voor de marketing- en commerce-ervaringen van een merk.”

Meeste bestellingen in avonduren

De index volgt voor de eerste keer de piekmomenten onder shoppers. Er is onder meer in kaart  gebracht wanneer de bestellingen per tablet en smartphone het hoogst zijn. Dit biedt retailers mogelijkheden om contact te leggen met consumenten en hun aandacht vast te houden op basis van specifieke dagdelen. De gegevens wijzen erop dat de meeste bestellingen worden geplaatst tussen 19:00 en 20:00 uur. Daarbij zijn de bestellingen vanaf tablets en smartphones het hoogst tussen 20:00 en 21:00 uur en de bestellingen vanaf computers pieken tussen 9:00 en 10:00 uur.

Maandag populairste online winkeldag

Maandag is doorgaans de dag waarop de meeste bestellingen geplaatst worden. Het aantal bestellingen vanaf een tablet en smartphone is het hoogst op zondag, terwijl het aantal orders op zaterdagen het laagst is. Het hoogste aantal orders wordt geplaatst op maandagen tussen 19:00 en 20:00 uur. Retailers kunnen op basis van deze informatie marktvoordeel behalen, zoals het segmenteren op basis van dagdelen en het inzetten van andere marketingtools.

Andere onderzoeksresultaten

Overige conclusies uit het rapport zijn:

  • Verandering in marktaandeel zet zich voort. Smartphones nemen steeds meer marktaandeel over van computers en tablets. Vanwege het toenemende smartphone-gebruik staat de smartphone nu zelfs op het punt om computers in te halen, zowel qua bestellingen als websitebezoeken stijgt het aandeel wereldwijd met 44 procent.

  • Meer onderbrekingen tijdens het shoppen. De totale overheersing van de smartphone heeft een keerzijde: meer onderbrekingen tijdens het shoppen als gevolg van kortdurende bezoeken. De gemiddelde tijd per websitebezoek in het derde kwartaal was 9,4 minuten. Dit is 3 procent minder ten opzichte van vorig jaar. De gemiddelde tijd van een websitebezoek vanaf een smartphone was 8,4 minuten in het afgelopen kwartaal, een daling van 12 procent.

  • Een langzame verschuiving in het kortingspercentage. Hoewel shoppers op zoek blijven naar kortingen en gratis verzending, en deze ook vinden, is het verschuivingspercentage van kortingen traag. Op een gemiddelde orderwaarde van 123 dollar halen shoppers wereldwijd gemiddeld een korting van 13 procent, bijna identiek aan de 12 procent die shoppers hebben bespaard in het tweede kwartaal van dit jaar.

Smartphones halen computers in

De gegevens van dit kwartaal duiden erop dat smartphones een steeds groter wordend deel van het marktaandeel van zowel computers als tablets blijven overnemen. Smartphones staan nu op het punt om de computer in te halen als het apparaat dat zorgt voor het meeste websiteverkeer”, zegt Elana Anderson, SVP worldwide marketing bij Demandware. “Nu de Kerstdagen eraan komen, dienen retailers niet alleen na te denken over het leveren van een uniforme shopping-ervaring op alle verschillende devices, maar ook over hoe verder te gaan dan de alleen de content op de pagina's. Op die manier kunnen ze meer personalisering verspreid over de verschillende devices bewerkstelligen. Degenen die shopping-activiteiten, zoals voorkeuren voor winkelmandjes en merchandising, naadloos op elkaar laten aansluiten, zullen de slag om de consument en de orders winnen.” Het volledige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Demandware.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie