Naar inhoud

Smartphones definitief gemeengoed onder Nederlandse jongeren

Het bezit van tablets en smartphones blijft gestaag stijgen onder de Nederlandse bevolking. Inmiddels zijn er meer bezitters van een tablet dan van een desktop. Vier op de vijf Nederlanders hebben de beschikking over een moderne mobiele telefoon. Naar jongeren zonder smartphone is het lastig zoeken in Nederland. Van een daling van het aantal jongeren met een actief Facebook-account blijkt overigens vooralsnog geen sprake te zijn.

Mobiele apparaten en digitale media

Dit blijkt uit het onderzoeksrapport “Trends in Digitale Media & Entertainment”. Dit periodieke onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK en verschaft inzicht in het bezit en gebruik van mobiele apparaten en digitale media. Het aantal bezitters van tablets en smartphones blijft jaarlijks met enkele procenten groeien. Inmiddels heeft 65 procent van de Nederlanders van 13 jaar en ouder een tablet in bezit. Dit zijn 8,6 miljoen mensen.

Tablet

Door het stabiele aantal bezitters van een vaste computer (60%), zijn er nu meer bezitters van een tablet dan van een desktop. Het bezit van tablets blijft licht groeien van 61 procent in december 2014 naar naar 65 procent in juni 2015. Met name het tabletbezit onder jongeren stijgt behoorlijk. In december 2014 was nog maar 50 procent van de jongeren in het bezit van een tablet. In juni 2015 zijn er 57 procent tabletbezitters onder deze doelgroep. Nog steeds lopen de jongeren hiermee iets achter op totaal Nederland.

Smartphone

Ook het aantal Nederlanders met een smartphone blijft gestaag groeien van 76 procent in december 2014 naar 80 procent in juni 2015. In totaal zijn dat 10,6 miljoen mensen. Jongeren zonder smartphone bestaan nauwelijks nog. Onder hen is slechts 4 procent niet in het bezit van een moderne mobiele telefoon. Opvallend is dat er meer jongeren zijn die appen (84%) dan bellen (76%) met hun smartphone.

Smartwatch

De smartwatch blijkt nog niet erg populair te zijn. Slechts 1,5 procent van de Nederlanders geeft aan een dergelijke horloge te hebben. Ten opzichte van december 2014 is zelfs de aanschafintentie afgenomen van 17 procent naar 11 procent in juni 2015. De lancering van gadgets als de Apple Watch lijkt daarmee, net als de introductie van de Google Glass, voor ons land te vroeg te hebben plaatsgevonden.

Video on Demand

Van betaalde Video on Demand-diensten maakt in juni 2014 38 procent van de Nederlanders gebruik. In december 2014 was dit nog 36 procent. De jongeren zijn vaker bereid om te betalen voor het kijken naar films en series. Betaalde VoD-diensten worden door 53 procent van de jongeren in de leeftijdscategorie 13 tot 19 jaar gebruikt. Op welke devices gekeken wordt, verschilt niet veel: 51 procent kijkt via de televisie, 49 procent via een mobiel apparaat.

Sociale media

Het aantal Nederlanders met een actief profiel op Facebook en Twitter blijft stabiel: 74 procent heeft een Facebook-account, 30 procent is actief op Twitter. Ook onder de jongeren van 13 tot 19 jaar is dit het geval, met respectievelijk 89 procent en 52 procent. Van een daling van het aantal jongeren met Facebook-accounts is dus geen sprake in Nederland. Andere sociale media kunnen op een toenemende belangstelling rekenen. Ten opzichte van december 2014 stijgt het actieve gebruik van Instagram in juni 2015 van 13 naar 18 procent, Pinterest van 10 naar 17 procent en Snapchat van 6 naar 9 procent. Op zowel Snapchat als Instagram is zelfs meer dan de helft van de jongeren actief.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie