Naar inhoud

Smartphones spelen een steeds grotere rol voor Nederlanders

In 1998 heeft documentairemaker Frans Bromet verschillende Nederlanders geïnterviewd over mobiel bellen. Als je nu naar de opvattingen van destijds kijkt, vind je die denkbeelden naar alle waarschijnlijkheid vooral hilarisch en volledig achterhaald. Het belang van hun mobiele telefoon in het dagelijkse leven van Nederlanders is de afgelopen twee jaar zelfs verder toegenomen. Momenteel vindt bijna driekwart van hen zijn smartphone een essentieel instrument.


Gebruik van smartphones

Dit kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘What’s Happening Mobile 2020’ van marktonderzoeksbureau Ruignok NetPanel. Het rapport is gebaseerd op een onderzoek naar de trends en ontwikkelingen rondom mobiele telefonie, zoals het belang, het gebruik en de veiligheid. Aan de studie hebben 1.195 volwassen Nederlanders deelgenomen in de periode van 31 juli tot en met 29 augustus 2020.

Interviews van Frans Bromet in 1998 met willekeurige Nederlanders over mobiel bellen

Geen moment blijft onbenut

Nederlanders gebruiken de mobiele telefoon waar en wanneer zij maar kunnen. Tijdens het televisie kijken (60%), het wachten (48%) of in het openbaar vervoer (48%) maken ze dankbaar gebruik van hun mobieltje om de tijd door te komen. Maar ook in bed (47%) of op het toilet (42%) hebben ze hun smartphone graag binnen handbereik. De helft van de Nederlanders geeft dan ook aan niet meer zonder zijn telefoon te kunnen.

Een haat-liefde verhouding

Ook al hechten Nederlanders nog zo aan hun mobiele telefoon, het gebruik leidt tevens wel eens tot irritatie. Driekwart van de Nederlandse volwassenen stoort zich met enige regelmaat aan het smartphonegebruik van anderen. Maar schijnbaar storen ze zich bovendien aan hun eigen gedrag, want drie op de tien van hen willen zelf minder tijd besteden op hun telefoon.

Zoeken naar betere balans

De helft van de Nederlanders gaat wel eens bewust offline. Dit doen ze voor een rustige nacht of om meer aandacht te hebben voor waar ze mee bezig zijn of met wie ze zijn. Een deel gaat cold turkey en zet zijn smartphone echt uit (36%). Vaker leggen Nederlandse volwassenen echter hun telefoon gewoon even weg (44%) of wordt het geluid op stil gezet (42%). Zo blijft de online wereld namelijk toch binnen handbereik.

Foto: Unsplash

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie