Naar inhoud

Smartphones zorgen voor een vernieuwde realiteit in retail

De voortgaande digitalisering zorgt voor snelle veranderingen in de retailsector. De connectiviteit van de hedendaagse consument leidt tot twee belangrijke verschuivingen in het winkelgedrag. De groeiende populariteit om smartphones te gebruiken voor het betalen van goederen en diensten, leidt tot een tweede verschuiving die draait om het gebruik van shoppingassistenten. Gebruikers van smartphones bedienen zich in toenemende mate van digitale assistenten voor hulp en advies bij het winkelen. Daarnaast zetten ze tegelijkertijd slimme thuisspeakers in voor het automatiseren van de aanschaf van steeds terugkerende huishoudelijke artikelen.

Dat leert het onderzoeksrapport ‘Beyond smartphone shopping – The rise of smart assistants’ van het Consumer & IndustryLab van Ericsson, de fabrikant van telecommunicatieapparatuur. Het rapport is gebaseerd op een online enquête onder 5.048 gevorderde internetgebruikers in Johannesburg, Londen, Mexico City, Moskou, New York, San Francisco, São Paulo, Shanghai, Sydney en Tokio.

Rol voor digitale assistent

Het selecteren van het type winkelassistent voor persoonlijke aankopen is binnenkort belangrijker dan de daadwerkelijke aankoopbeslissing. 63 procent van de smartphoneshoppers wil bijvoorbeeld hulp bij prijsvergelijkingen – een rol die waarschijnlijk is weggelegd voor een digitale assistent. En 48 procent wil hulp die het nemen van beslissingen tijdens het winkelen vereenvoudigt – een rol die weggelegd kan zijn voor een persoonlijke shoppingadviseur.

Snel veranderende koopgedrag

“Hoewel dit op zich fascinerend is, is het snel veranderende koopgedrag van consumenten belangrijker voor iedereen die betrokken is bij 5G, smart homes, het Internet of Things voor consumenten en kunstmatige intelligentie”, zegt Michael Björn, hoofd research bij het Ericsson Consumer & IndustryLab. “Wanneer consumenten kunstmatige intelligentie gebruiken bij het automatiseren van dagelijkse aankopen, neemt de vraag naar IoT-sensoren toe, evenals de behoefte van mensen om apparaten in hun huis hier op aan te sluiten.”

De toekomst van fysieke winkels

De digitalisering van winkelen roept ook vragen op over de toekomst van de fysieke winkel. Consumenten verwachten dat de technologie van augmented en virtual reality op termijn dezelfde voordelen als fysieke winkels biedt. Meer dan de helft gelooft dat het effect van minder winkelbezoek een toename aan thuisbezorging tot gevolg heeft. Dit duidt op een connectiviteitsgestuurde toekomst voor retail, zowel voor digitale shopervaringen als voor de automatisering van bezorgingen.

Probleem met persoonlijke gegevens

Verder zien respondenten in de toekomst een probleem met persoonlijke gegevens. Dat leidt tot een belangrijke vraag: in hoeverre kunnen digitale winkelassistenten worden vertrouwd en welke invloed hebben ze op consumenten?

Het onderhavige onderzoeksrapport vind je op de website van Ericsson.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie