Naar inhoud

Smartwatches van modeartikel naar gebruiksvoorwerp

De tijd dat de persoonlijke computer als een log apparaat gesnoerd aan kabels een rotsvaste plek had, ligt ver achter ons. De huidige mobiele telefoon heeft ongekend meer mogelijkheden dan de DOS-bestuurde PC. De voortgaande digitalisering tekent zich af in de toenemende mobiliteit en vertaalt zich in een groeiend aantal devices dat met elkaar is verbonden via het internet. Het internet der dingen krijgt definitieve contouren. Smartwatches en wearables zijn niet langer statussymbolen, maar worden onderdeel van de werkplek.

De belangrijke ontwikkelingen die zichtbaar worden op de werkvloer in 2016 heeft Matrix42 op een rij gezet. De softwareleverancier van werkplekbeheeroplossingen heeft met name oog voor de signalen die invloed hebben op de IT-werkomgeving en de eindgebruikers. Vanuit de ervaring die het bedrijf heeft als ontwikkelaar van oplossingen voor workspace-management worden 10 trends geschetst.

1. Adaptieve toegang tot de werkplek

Een belangrijke trend voor de komende periode is het aanbieden van werkplekken op basis van de context van de gebruiker. Hierbij wordt rekening gehouden met diens locatie, het gebruikte apparaat, het tijdstip en de op dat moment beschikbare bandbreedte. Bedrijven doen een beroep op slimme beheertools om te waarborgen dat medewerkers op het juiste moment en vanaf het juiste apparaat toegang krijgen tot de juiste applicaties, documenten en data, zodat ze hun werktaken snel en eenvoudig kunnen voltooien. Dit maakt het onder meer mogelijk om mobiele gebruikers toegang te geven tot gevoelige gegevens op basis van hun locatie, of om automatisch een printer op locatie te configureren.

2. Unified endpoint management

Werknemers maken tegenwoordig gebruik van een combinatie van mobiele en traditionele apparaten. Daarmee groeit het belang van het beheer van devices op basis van een uniforme oplossing en geïntegreerd beheerproces. Het is van belang om beheer van apparaten en applicaties effectief in te richten. Unified endpoint management is daardoor een belangrijk punt op de bedrijfsagenda voor 2016.

3. Virtuele persoonlijke assistenten en spraakbediening

Siri, Cortana en vergelijkbare applicaties maken al deel uit van ons privéleven, maar zijn zo krachtig geworden dat ze binnenkort ook hun weg naar de werkomgeving vinden. Ze kunnen uitgroeien tot een personal assistant die ons helpt met het beheer van e-mails en het inplannen en raadplegen van afspraken. Als deze ontwikkeling zich doorzet, duurt het niet lang voordat gesproken instructies gebruikt worden om beheertaken uit te voeren, zoals het blokkeren of updaten van mobiele apparaten.

4. Wearables en smartwatches

Smartwatches en wearables zijn uitgegroeid van een statussymbool tot een verlengstuk van de werkomgeving. In de gezondheidszorg, logistieke sector en productie-industrie zijn er al diverse methoden ontwikkeld voor het vastleggen en overdragen van gegevens met behulp van wearables. Deze toepassingen staan op het punt om hun intrede te doen in andere sectoren. Onderzoeksinstituut Gartner voorspelt dat er in 2018 vijf miljoen smartwatches binnen bedrijfsomgevingen worden gebruikt. Al deze apparaten moeten worden beheerd en beveiligd.

5. Social ITSM

De kernfunctionaliteit van sociale netwerken is op diverse terreinen onmisbaar geworden. Dat geldt onder meer voor IT service management (ITSM), dat het komende jaar meer in het teken zal staan van interactie. Concepten als 'medewerkers helpen medewerkers' en interactieve kennisplatforms nemen in populariteit toe. N-1- en N-N-communicatie op basis van hashtags zal op brede schaal toepassing vinden.

6. Licentiebeheer voor het tijdperk van de cloud en mobiliteit

Steeds meer bedrijven maken gebruik van apps en Software-as-a-Service (SaaS). Het tijdperk van cloud en mobiliteit brengt nieuwe complexiteit op het gebied van licentiebeheer met zich mee. Daar staan potentiële kostenverlagingen tegenover dankzij mogelijkheden voor het analyseren van het werkelijke gebruik van SaaS-oplossingen, zoals Office 365, Salesforce en Citrix GoToMeeting. Licentiebeheer voor de cloud gaat daardoor in 2016 een belangrijke rol spelen.

7. Workspace aggregation

Het wordt steeds belangrijker om applicaties, data, informatie, diensten en identiteiten met elkaar te verbinden en in één omgeving aan eindgebruikers aan te bieden. Gartner heeft er een nieuwe term voor bedacht: workspace aggregation. Een voorbeeld is dat de browser uitgroeit tot besturingssysteem.

8. Predictive workspace analytics

Het verrichten van voorspellende analyses en uitvoeren van simulaties met betrekking tot werkplekken en gerelateerde processen wordt steeds belangrijker. Voor ICT-managers is het nuttig om terugkerende taken en langdurige processen, zoals het uitrollen van applicaties, vooraf te simuleren. Dit kan ook van pas komen als de helpdesk een groot aantal meldingen ontvangt. Veel organisaties zijn ook geïnteresseerd in het uitvoeren van simulaties van licentiewijzigingen. Dit maakt het mogelijk om kostenbesparingen te identificeren en de gevolgen daarvan voor hun compliance-status te analyseren.

9. Internet of Things

Naast smartwatches en wearables doet ook het Internet of Things (IoT) zijn intrede in werkomgevingen. Geautomatiseerde communicatie tussen apparaten maakt het mogelijk om logistieke en productieprocessen in diverse sectoren te optimaliseren. IoT kan ook voor toegevoegde waarde zorgen in traditionele kantooromgevingen door bijvoorbeeld het traditionele werkplekbeheer te integreren met systemen voor gebouwbeheer. Het is mogelijk om vergaderingen optimaal te laten verlopen door automatische bediening van het telefoonsysteem, de verlichting en projectoren. De combinatie van IoT en spraakbediening resulteert in een krachtig zakelijk hulpmiddel.

10. Universele Windows 10-apps

Het grote voordeel van de universele apps van Windows 10 is dat voor alle apparaten dezelfde programmacode wordt gebruikt. Dit zal in de nabije toekomst resulteren in een exponentiële groei in de ontwikkeling en beschikbaarheid van apps voor werk- en privédoeleinden.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie