Naar inhoud

Snap brengt met Lenses laagdrempelig digitaal entertainment

In het landschap van de social media neemt Snapchat een bijzondere plaats in. Snap, het moederbedrijf van Snapchat, presenteert zich overigens niet als een van de social media maar als camerabedrijf. In Nederland is het platform vooral het domein van jongeren die ter vermaak foto’s met elkaar delen. Deze afbeeldingen worden niet permanent aan een tijdlijn toegevoegd. Het zijn momentopnames die slechts korte tijd zichtbaar zijn.

Bij Snap leeft het geloof dat het heruitvinden van de camera grootse mogelijkheden biedt om het leven van mensen en de manier waarop ze met elkaar communiceren te verbeteren. Dit gebeurt in de overtuiging dat het bedrijf bijdraagt aan de menselijke vooruitgang door de mensen de mogelijkheden te geven zichzelf te laten zien, in het moment te leven, over de wereld te leren en vooral veel lol te hebben.

Snapchat Lenses

Het Lens Creative Partner-programma van het camerabedrijf is inmiddels met de eerste partners in Nederland van start gegaan. Het doel van het programma is om bureaus te helpen bij het ontwikkelen van innovatieve en effectieve campagnes met de augmented reality Lens-technologie van Snap. Het internationale programma is eind 2018 gestart. Inmiddels zijn MediaMonks, GoSpooky en Superhero Cheesecake de eerste Nederlandse partners.

Creatieve partners

Dankzij het programma krijgen getalenteerde AR Lens-ontwikkelaars een certificering, waardoor het voor merken duidelijker is met wie ze goed kunnen samenwerken. Snap wil zo ook de drempel verlagen om met Lenses aan de slag te gaan. Want ongeacht de bestaande kennis of het beschikbare budget, er is altijd wel een passende, ervaren ontwikkelaar beschikbaar. De overkoepelende doelstelling is om betere merkcampagnes te maken, die omarmd worden door de doelgroep en het juiste effect sorteren.

De partners zijn geselecteerd op basis van hun ervaring met AR en hebben een uitgebreide training gevolgd in de ontwikkelingsprocessen, de best practices, het advertentiebeleid en de targeting-mogelijkheden voor gesponsorde AR Lenses in Snapchat. De huidige groep van drie gecertificeerde partners wordt in de loop van dit jaar vermoedelijk nog verder uitgebreid.

Digitaal entertainment

“We zien dat new realities – zoals augmented reality en virtual reality – steeds belangrijker worden voor merken wereldwijd”, vertelt Jeroen van der Meer, executive creative director & managing director Europe bij MediaMonks. “Lenses zijn een goed voorbeeld hiervan: laagdrempelig digitaal entertainment waarmee merken gebruikers aan kunnen spreken en eenvoudig fans kunnen creëren. Als Nederlandse Lens Creative Partner kunnen we die kansen beter benutten en meer mooie dingen maken met lokale merken.”

“Voor ons is digitale creatie en innovatie aan de orde van de dag”, aldus Niels van Esch, managing partner bij Superhero Cheesecake. “Een partnership met Snap is dan ook een no-brainer om bij te blijven bij de technische innovatie en om onze creatieve mensen uit te dagen om de meest indrukwekkende toepassingen van AR te blijven verzinnen.”

Augmented reality

AR is een kernonderdeel van Snapchat. Meer dan een op de drie van de dagelijkse 203 miljoen gebruikers speelt dagelijks met de AR Lenses, ongeveer 3 minuten per keer. De Lens Studio ontwikkelt zich razendsnel. Inmiddels zijn er meer dan 250.000 Lenses door de community gebouwd, die al 15 miljard keer zijn bekeken door de Snapchatters. Dit is met name te danken aan de opbouw van de app, waarbij de camera het uitgangspunt is. Dit heeft AR toegankelijk gemaakt voor de massa.

Doelgroep bereiken

De mogelijkheden van Lenses voor adverteerders werden voor het eerst grootschalig duidelijk toen in 2016 een campagne van Taco Bell viral ging met miljoenen gebruikers die hun hoofd zagen veranderen in een taco. Sindsdien hebben veel merken de AR Lens-technologie ingezet om hun doelgroep te bereiken en in actie te brengen, want de gemiddelde gebruikers speelt 10 tot 15 seconden met een Lens om de Snap vervolgens aan vrienden door te sturen.

“Het publiek van onze klanten is continu op zoek naar nieuwe manieren om zich te uiten op een leuke en oprechte manier”, stelt Tim van de Wiel, oprichter van GoSpooky. “Snapchat laat met name met de Lenses zien hoe merken nog krachtiger de conversatie met hun publiek kunnen aangaan.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie