Naar inhoud

Snapchat biedt ook mogelijkheden voor dynamische advertising

Terwijl social media als Facebook, Instagram momenteel vanwege hun gebrek aan verantwoordelijkheid en transparantie in het maatschappelijke debat onder het vergrootglas liggen bij aansprekende merken, floreren andere kanalen juist. Veelal wordt dan direct gewezen op de groeiende populariteit van TikTok, maar dan wordt gemakshalve over het hoofd gezien dat ook Snapchat tegenwoordig bijzonder in trek is bij Nederlandse jongeren.

Adverteerders hebben op Snapchat bovendien de mogelijkheid gericht hun commerciële boodschappen onder de aandacht te brengen. Dynamic Ads (DPA), de feature voor real-time e-commerceadvertenties die moederbedrijf Snap in het najaar van 2019 heeft gepresenteerd, is nu ook in Nederland beschikbaar. HEMA en de Bijenkorf zijn de eerste Nederlandse bedrijven die deze advertentiemogelijkheid hebben ingezet tijdens de testfase en ook adidas zet inmiddels dynamische advertising in meerdere landen – waaronder Nederland – in.

Dynamische advertising op Snapchat

Met Dynamic Ads maken adverteerders real-time advertenties op basis van een productcatalogus. Deze catalogus kan honderdduizenden producten bevatten voor verschillende internationale markten. Een adverteerder selecteert de gewenste doelgroep en vervolgens bouwt Snap real-time de advertenties. Verandert het productaanbod in de catalogus of shop, bijvoorbeeld door een aanpassing van de prijs of de beschikbaarheid, dan wijzigt de advertentie automatisch.

Zo kunnen merken hun producten en diensten op een professionele manier en in zeer eenvoudig aan te passen advertentieformats aan de consumenten tonen. Adverteerders besparen met het gebruik van DPA – een gratis toegankelijke feature – niet alleen veel tijd in het creatieve proces, maar maken ook het beheer een stuk eenvoudiger. Met deze vorm van advertising kunnen merken op een efficiënte manier meetbare always-on-campagnes uitvoeren. Hiervoor wordt samengewerkt met een ecosysteem van technologische partners, waaronder 4C en Smartly.io.

Voorbeelden van Dynamic Ads van de Bijenkorf en HEMA

Meer verkoop via e-commerce

Om ook tijdens de COVID-19-pandemie aan de vraag van de consumenten te kunnen voldoen, hebben veel merken ingezet op – meer – verkoop via e-commerce. Uit de ‘COVID-19 Barometer’ van marktonderzoeksbureau Kantar blijkt dat een op de drie huishoudens wereldwijd meer aankopen online doet. In Nederland zegt 27 procent van de inwoners dat. Verder denkt 33 procent van de huishoudens ook in de toekomst meer online aankopen te doen.

Warenhuis HEMA was een van de eerste adverteerders in Nederland die heeft meegedaan aan de bèta-test van DPA. “De e-commercebenadering van Snap, gecombineerd met de generatie Z als het belangrijkste publiek, past erg goed bij onze e-commercestrategie”, vertelt Daniël Henriques Ventura Franco, manager online channels & media buying bij HEMA. “Deze advertentievorm geeft ons de mogelijkheid om Snapchatters te bereiken met relevante, performance-based ads van hoge kwaliteit gedurende de hele customer journey. De komende maanden investeren we in performance-based campaigns om te zien hoe Snapchat kan bijdragen aan de verbetering van onze key performance indicators (KPI’s) , zoals traffic, revenue en return on advertising spend (ROAS).”

Voorbeelden van Dynamic Ads van adidas in het Verenigd Koninkrijk

In contact komen met de generaties Y en Z

“Als warenhuis zoeken wij altijd naar effectieve manieren om met relevante berichten met onze doelgroep in contact te komen”, zegt Jorrit de Groot, head of online traffic & trading bij de Bijenkorf. “Generatie Z is een belangrijke doelgroep voor ons en tijdens de intelligente lockdown hebben we gezocht naar een manier om door de ruis te komen en de efficiëntie te verhogen. Met Dynamic Ads kunnen we op grote schaal gepersonaliseerde advertenties naar onze klanten versturen. Tot nu toe zien we indrukwekkende resultaten, die leiden tot kwalitatieve interacties met klanten uit de generatie Z. We zijn van plan om te blijven testen en optimaliseren met DPA en onze relatie met Snap verder uit te bouwen.”

“Onze nauwe samenwerking met Snap levert een enorm positieve ervaring voor onze klanten, waaronder de Bijenkorf”, duidt Roy Van Damme, head of social bij marketing- en advertisingbureau Greenhouse. “Met DPA heeft men nu de mogelijkheid op schaal de generaties Y en Z te bereiken met een brede catalogus aan producten. De langdurige samenwerking met Smartly.io maakt het mogelijk deze dynamische templates verder aan te passen, zodat deze ook de stijlvolle productshots en merkelementen van de klanten bevatten. Dit resulteert in een meer authentieke merkbeleving en een verhoogde return on investment (ROI).

Jesse Lingard in een Dynamic Ad voor adidas

Versnelling van de digitale transformatie

“Door de COVID-19-pandemie hebben wij de digitale activiteiten versneld ingezet”, schetst Rob Seidu, media lead Europa bij sportmerk adidas. “Omdat e-commerce een van onze focusgebieden is voor 2020 en daarna, zijn we blij dat we Dynamic Ads konden testen in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Nederland. Binnen enkele weken zagen we een groei van 52 procent in de ROAS en vervolgens hebben we onze investeringen vergroot. De introductie van DPA stelt ons in staat om onze doelgroepen binnen de generaties Y en Z te bereiken met creatieve productadvertenties gedurende de gehele customer journey.”

“Als gevolg van COVID-19 en de lockdown hebben veel bedrijven hun focus verlegd van offline naar e-commerce”, stelt Joost Hagesteijn, general manager & regional director Noord-Europa bij camerabedrijf Snap. “Tijdens de testperiode hebben wij met DPA zeer positieve resultaten behaald voor onze adverteerders. Deze succesvolle pilot heeft geresulteerd in meerdere deelnameaanvragen. Wij zijn dan ook erg blij dat onze nieuwe advertentiefeature breed omarmd wordt in de markt en al door een groot gedeelte van onze advertentiepartners wordt gebruikt.”

Een Dynamic Ad van adidas in een Snapchat Story

Aanpassing aan het nieuwe klantgedrag

“We zijn blij om met Snap samen te werken en gebruik te kunnen maken van hun performancetools voor marketeers door DPA aan te bieden via ons Scope-platform”, aldus Anupam Gupta, chief product officer bij 4C. “Het camerabedrijf is altijd cutting edge geweest op het gebied van user experience. Nu de grenzen tussen commercie en digitaal adverteren vervagen, past de onderneming zich vliegensvlug aan het nieuwe klantgedrag aan. We kijken uit naar de verdere samenwerking en de manieren waarop we op commercie gerichte oplossingen kunnen bieden voor adverteerders.”

“Door samen te werken met Snap helpen we onze klanten om gebruik te maken van de innovatieve mogelijkheden van Snapchat”, duidt Tuomo Riekki, co-founder & chief product officer van Smartly.io. “Nu merken proberen activiteiten die voorheen offline plaatsvonden ook via e-commerce aan te bieden, helpt deze nieuwe feature bedrijven om hun shop- en browse-ervaring aan te passen aan de voorkeuren van de klanten en de real-time beschikbaarheid van de producten en diensten. Veel van onze klanten gebruiken dynamische advertising op andere social media en kunnen niet wachten om hun activiteiten uit te breiden naar Snapchat.”

Tip: Wil jij social media vanuit jouw marketingstrategie inzetten? Dan is de opleiding Social Media wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor social media optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een plan voor de inzet van social media in jouw organisatie, direct geschikt voor implementatie.

Lees meer over deze opleiding ►

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie