Naar inhoud

Snapchat sterk opkomend kanaal voor werving en selectie

De vakantiefoto’s van je vrienden bekijk je tegenwoordig via Facebook, het nieuws volg je via Twitter, video’s bekijk je via YouTube en je zakelijke netwerk onderhoud je via LinkedIn. De sociale media hebben in relatief korte tijd een prominente plaats in het sociale leven verworven. Ook voor de werving en selectie van nieuwe medewerkers worden deze kanalen in toenemende mate ingezet. Opvallend is het groeiende gebruik van Snapchat voor employer branding.

Employer branding

In hun boek ‘Bouwen aan het Nieuwe Employee Brand’ definiëren Geert-Jan Waasdorp, Martijn Hemminga en Sarah Roest employer branding als volgt: “Een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie verkrijgen en behouden als werkgever in de mindset van (potentiële) medewerkers en hun beïnvloeders met als doel het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers.” Het is onmiskenbaar dat sociale media in dit proces een belangrijke rol speelt.

War for Talent

Dit blijkt ook uit het rapport ‘Social Media Recruitment onderzoek 2016’, een jaarlijkse publicatie van de aanbieder van technologie voor social recruitment MrWork. Het onderzoek is voor het derde jaar op rij gehouden. De uitkomsten geven een goed beeld van de trends en ontwikkelingen in werving en selectie via sociale kanalen. Uit de studie onder 248 respondenten, werkzaam bij HR- en recruitmentafdelingen van organisaties in heel Nederland, blijkt dat de inzet van sociale media onontbeerlijk is in de ‘War for Talent’, die weer in volle hevigheid is losgebarsten.

LinkedIn blijft dominant

Enkele uitkomsten van het onderzoek:

* Social media recruitment is volledig doorgedrongen in personeelswerving. Een kleine minderheid van 7 procent maakt geen gebruik van sociale media. Van de bedrijven die aan social recruitment doen, gebruikt 56 procent minimaal 3 kanalen. Hierbij is LinkedIn nog steeds marktleider én groeiende. Facebook blijft stabiel, YouTube en Instagram komen sterk op en Twitter valt terug.

* Employer branding is in opkomst. 62 procent doet aan employer branding. Van de rest heeft 61 procent het op de planning staan. Bijna alle bedrijven gebruiken sociale media om hun aantrekkelijkheid als werkgever te versterken.

* De in social recruitment opkomende kanalen, zoals Snapchat, Instagram en WhatsApp, investeren sterk in nieuwe functionaliteiten die zeer interessant zijn voor de recruitmentmarkt.

* Live videostreams, al dan niet op de mobiel, blijken zeer bruikbaar voor employer branding.

* Het in kaart brengen van de candidate journey wordt het startpunt voor employer branding.

Wervingskanalen bedrijven

Gebruik sociale media

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van MrWork.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie