Naar inhoud

Snapchat ziet het aantal dagelijkse gebruikers weer stijgen

Aan de terugloop in het aantal actieve gebruikers op Snapchat is een halt toegeroepen. Sterker nog, het visueel ingestelde platform ziet de bezoekersaantallen weer toenemen. In het eerste kwartaal van 2019 noteerde het kanaal een toename van 4 miljoen dagelijkse gebruikers tot een totaal van 190 miljoen dagelijkse gebruikers. In de laatste drie kwartalen van 2018 zag de mobiele applicatie de gebruikersaantallen juist dalen.

Het goede nieuws komt kort na het allereerste partnerevent, gehouden in Los Angeles, van Snap, het moederbedrijf van Snapchat. Daar heeft het bedrijf verschillende nieuwe features aangekondigd om het engagement van de gebruikers van de app te vergroten. Zo wordt bijvoorbeeld tv-achtige content toegevoegd en is een nieuw game-platform geïntroduceerd met advertenties die de games ondersteunen.

Groei gebruikers Snapchat

In de Verenigde Staten van Amerika is de groei in het aantal gebruikers van Snapchat vrijwel stabiel gebleven. Inmiddels bereikt het platform 75 procent van de Amerikanen in de leeftijdscategorie 13 tot 35 jaar. De expansie is met name gerealiseerd door investeringen in markten buiten het Noord-Amerikaanse continent en door verbeteringen van de app voor Android-gebruikers. Dit besturingssysteem bood voorheen slechts magere ondersteuning aan de app.

Kerngetallen van Snapchat

De kerngetallen over het eerste kwartaal van 2019 van Snapchat zijn:

  • 190 miljoen dagelijks actieve gebruikers – 4 miljoen meer dan in het laatste kwartaal van 2018;
  • 80 miljoen dagelijks actieve gebruikers in Noord-Amerika – 1 miljoen meer dan in het laatste kwartaal in 2018;
  • 320 miljoen dollar aan kwartaalinkomsten – een stijging van 231 miljoen dollar ten opzichte van een jaar eerder;
  • de gemiddelde opbrengst per gebruiker is 1,68 dollar – een stijging van 1,21 dollar ten opzichte van een jaar eerder;
  • het nettoverlies bedraagt 310 miljoen dollar – een daling van 75 miljoen dollar ten opzichte van een jaar eerder;
  • een bereik van 75 procent van de 13- tot 35-jarigen in de Verenigde Staten van Amerika;
  • meer dan 450 premium contentkanalen zijn momenteel beschikbaar op Snapchat Discover.

Positieve waardering aandelen

Op de beurs van Wall Street werd een omzet in het eerste kwartaal van 2019 bij Snap verwacht van 306,6 miljoen dollar. Het bedrijf overtrof deze verwachting met een omzet van 320 miljoen dollar. Kort na bekendmaking van deze resultaten steeg de aandelenkoers dan ook met 12 procent, een stijging die ondertussen is afgezwakt tot 6 procent. De aandelenvoorraad is in het afgelopen kwartaal met meer dan 100 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder.

Verbetering Android-applicatie

De groei van het aantal gebruikers van Snapchat is lange tijd geremd door het uitblijven van relevante investeringen in de Android-app. Eerder deze maand heeft Snap echter de vernieuwde versie van deze applicatie wereldwijd uitgebracht. Volgens de rapportage over het eerste kwartaal van 2019 is deze versie van de app 25 procent kleiner en opent deze 20 procent sneller. Snap heeft aangegeven dat deze nieuwe app heeft geresulteerd in een toename van 6 procent van het aantal gebruikers in de eerste week na de lancering. “De Android-app is het ticket naar de internationale markten”, stelt Evan Spiegel, chief executive officer van Snap. “Onze volgende inspanning is gericht op lokalisatie.”

Meer content op Discover

Snapchat Discover heeft zich ontwikkeld van een handvol uitgevers in 2015 tot een breed palet van meer dan 450 premium kanalen wereldwijd. En hoewel niet iedere Snapchat-gebruiker actief met deze content bezig is, heeft Snap gebruikersaantallen vrijgegeven die aantonen dat Discover wel een loyaal publiek heeft. In het eerste kwartaal van 2019 keek bijna de helft van de reguliere bezoekers van deze kanalen elke dag van de week. Verder heeft Snap in het afgelopen kwartaal geïnvesteerd in de uitbreiding van het contentaanbod buiten de VS en 50 nieuwe shows en verhalen van uitgevers gelanceerd.

Uitbreiding aantal mediapartners

Daarnaast heeft Snap van oktober 2018 tot en met maart 2019 het aantal mediapartners buiten de VS verdubbeld. Het bedrijf geeft aan dat de mediapartners via de app nieuwe doelgroepen aan het platform toevoegen. In de recente kwartaalrapportage is aangegeven dat de Discover-partners hun maandelijkse bereik in maart 2019 met gemiddeld 30 procent hebben verhoogd. Deze kengetallen zijn gebaseerd op gebaseerd op gegevens van mediabureau Comscore.

Verbetering beleving advertenties

Snap verslaat naar alle waarschijnlijk Facebook nooit met het enorme aantal adverteerders dat het platform van Mark Zuckerberg gebruikt. De onderneming heeft echter wel gewerkt aan de verbetering van de beleving van advertising op Snapchat. Dit jaar heeft het bedrijf target cost bidding, bulk uploading en bulk editing toegevoegd aan het advertentieplatform. Verder staan meerdere verbeteringen gepland.

Verandering beheer campagnes

Ook is de wijze veranderd waarop adverteerders hun advertenties kunnen kopen en hun campagnes kunnen beheren. Recent heeft het platform het kopen van bereik en frequentie mogelijk gemaakt voor alle adverteerders. Testpartners geven aan dat dit een van de belangrijkste verzoeken is geweest aan Snap. De tool stelt hen namelijk in staat hun advertenties van tevoren in te kopen en in te plannen.

Dit artikel is gebaseerd op het blog ‘Snapchat Adds 4 Million Daily Users’ van Kerry Flyn, reporter bij het platform Digiday.

Tip: Visual Marketing in 1 Day

• Het centrale thema is de impact van visueel ingestelde platformen als Instagram, Pinterest, Snapchat en YouTube.

• Met aansprekende cases van onder andere Burgers’ Zoo, Sanoma, Sanquin en Toto.

• Op die dag komen onder meer Kirsten Jassies en Eelco Kingma uitgebreid aan het woord.

Lees meer over dit event ►Lees meer over dit event ►

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie