Naar inhoud

Snelheid digitale transformatie dwarsboomt Nederlandse CMO

De huidige organisatiestructuur en het tekort aan digitaal goed opgeleide werknemers maken dat de Nederlandse chief marketing officers worstelen met de implementatiesnelheid van de digitale transformatie. De CMO’s van vandaag de dag moeten zowel verstand hebben van data en technologie, als van merkstrategie en creativiteit. Ook zijn ze druk bezig om de kloof tussen de oude en de nieuwe generatie marketeers te dichten.

Dit blijkt uit het onlangs verschenen ‘Report on Marketing Innovation’. Voor dit rapport zijn 25 toonaangevende marketingprofessionals geïnterviewd door consultancybureau Deloitte in opdracht van brancheorganisatie IAB Nederland.

Nieuwe technologieën zijn leuk maar focus ligt op essentie van marketing

Ondanks de uitdagingen en complexiteit waarmee CMO’s zich geconfronteerd zien, zijn ze enthousiast over alle nieuwe technologieën en marketinginnovaties. Ze zijn vooral benieuwd hoe deze innovaties hen helpen de customer journey te optimaliseren. Innovaties als voice, augmented reality en artificial intelligence worden met grote belangstelling gevolgd. De marketingprofessionals zijn zich echter ook bewust van het risico dat ze te veel worden afgeleid door alle nieuwe tools en hypes. Ze benadrukken dan ook het belang om hun focus te houden op de essentie van marketing.

Kloof tussen oude en nieuwe generatie marketeers

De grootste personele uitdagingen die CMO’s aangeven zijn het aantrekken en behouden van het juiste (digitale) talent en het dichten van de kloof tussen de oude en de nieuwe generatie marketeers. Het senior management is zich ervan bewust dat zij niet altijd de digitale ontwikkelingen begrijpen en zich daarin verder moeten ontwikkelen om zo de digitale agenda effectief te kunnen pushen. En dit terwijl de generatie digital natives het bedrijf verlaat wanneer niet de mogelijkheid wordt geboden om zich te ontwikkelen in een digitale omgeving. Hierdoor staat het investeren in goede training en opleiding hoog op de agenda van de CMO.

Het hele marketingecosysteem moet transformeren

“Digitaal volwassen worden is niet alleen de taak van de CMO”, stelt Nathalie Peters, voorzitter van IAB Nederland. “Het hele marketingecosysteem, inclusief de hogescholen en universiteiten, moet transformeren. Marketingorganisaties moeten overstappen van alleen ‘digitaal doen’ naar daadwerkelijk ‘digitaal worden’ en dat is geen gemakkelijk traject. De focus ligt nu nog te veel op technologische verandering in plaats van op ondersteunende processen en gedrag. Alle huidige processen, werkwijzen en bedrijfsstructuren moeten opnieuw worden bekeken en de nieuwe trainingsmethoden moeten de juiste kennis en hulpmiddelen voor het digitale tijdperk bevatten.”

Geen datastrategie ondanks belang data en technologie

Andere opvallende resultaten uit het onderzoek:

  • De rol van data en technologie is net als vorig jaar enorm belangrijk voor de CMO. Toch geeft bijna een derde van de ondervraagden aan geen datastrategie te hebben.
  • Ondanks het feit dat steeds meer inkoop van media inhouse plaatsvindt, blijft er een grote rol weg gelegd voor mediabureaus. Het merendeel van de ondervraagden verwacht een rol van het mediabureau op het gebied van contentcreatie en advies over het gebruik van data.
  • Veel CMO’s werken hard aan het op orde krijgen van hun data betreffende de General Data Protection Regulation. Tegelijkertijd is er bij hen nog veel onzekerheid over wat de exacte consequenties van deze wetgeving zijn.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van IAB Nederland.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie