Naar inhoud

Snelheid website heeft grote invloed op customer experience

Als er één verschijnsel op het wereldwijde web vervelend genoemd mag worden, is het wel een traag ladende website. Consumenten hechten tegenwoordig dan ook veel waarde aan de snelheid van websites. Wanneer er niet in deze behoefte wordt voorzien, riskeer je bezoekers te verliezen. Zij hebben bezoekers hebben dan nog geen indruk kunnen krijgen van jouw producten en diensten. De ladingstijd van een website heeft veel invloed op het behouden van de bestaande klanten, maar ook voor het krijgen van nieuwe klanten.

Klanten verwachten korte ladingstijd

Voor zowel het laden van de webpagina via een laptop als via een smartphone, verwacht de klant een korte ladingstijd. Hoe korter de ladingstijd, hoe vaker en langer hij op de website zal zijn. En uiteindelijk levert dat meer inkomsten op. De laadsnelheid van de website is afhankelijk van vele factoren die allemaal geoptimaliseerd moeten zijn. Dit heb je nodig om de optimale snelheid van je website te behalen. Om de snelheid van de website te kunnen meten, kun je na de implementatie kijken wat de impact ervan is geweest via de tool PageSpeed van Google.

Snelheid heeft invloed op loyaliteit

Ruim 79 procent van de klanten geeft aan dat wanneer zij ontevreden zijn, er een kleinere kans is dat ze zullen terugkeren naar de gebruikte website. Maar wanneer bezoekers snel door een website kunnen navigeren zonder te moeten wachten op het laden van pagina’s, zullen de bezoekers langer op deze website blijven. Ook zal een snelle website meer gebruikers aantrekken. Een prettige gebruikservaring zorgt bovendien voor terugkerende bezoekers en dus loyaliteit.

Snellere internetverbindingen

Klanten verwachten van een website een snelle laad- en doorkliktijd, zodat zij snel alle informatie kunnen vinden die ze zoeken. Meer dan de helft van de klanten, ruim 64 procent, verwacht dat webpagina’s op smartphones in minder dan 4 seconden laden. En iets minder dan de helft, 47 procent van de klanten, verwacht dat een webpagina laadt in minder dan 2 seconden. Door de snellere internetverbindingen komt de lat voor de snelheid van het laden steeds hoger te liggen. Om de klanten niet te verliezen, is het van groot belang dat een website een korte ladingstijd heeft.

Duidelijke relatie met opbrengsten

Een ander aspect dat snelle ladingstijd belangrijk maakt, is de opbrengst die het kan bieden. Wanneer een website een opbrengst van € 100.000,- per dag heeft, kan een verbetering van 1 seconde in ladingstijd voor een dagelijkse, extra opbrengst van € 7.000,- zorgen. Dit betekent dat 1 seconde vertraging in de ladingstijd van een webpagina, kan leiden tot ruim 11 procent verlies in paginabezoekers en ruim 7 procent vermindering in conversie. De vermindering in conversie betekent dat de omzet van het bezoek aan de website naar een bepaald conversiedoel met 7 procent verminderd wordt.

Praktijkvoorbeelden optimalisatie ladingstijd

De onderstaande 12 casestudies laten verbeterde effecten zien na het optimaliseren van paginaladingstijd:

De infographic is opgesteld door Skilled, een onderneming gericht op webdevelopment. Een uitgebreide toelichting vind je hier.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie