Naar inhoud

Snelle businesstransformatie bij Europese channel partners

Het merendeel van de channel partners (62%) maakt momenteel een businesstransformatie door. Bijna de helft (46%) is bezig de business aan te passen aan veranderingen in de branche. Digitale transformatie staat dan ook hoog op de agenda. Toch verwacht 92 procent in 2017 een omzetgroei te realiseren ten opzichte van vorig jaar en 87 procent verwacht ook de winst te zien stijgen. 38 procent van de partners verwacht zelfs meer dan 20 procent jaarlijkse omzetgroei, terwijl 22 procent denkt dat de winst daar gelijke tred mee houdt.

Stand van zaken in partnerkanaal

Dit blijkt uit nieuw onderzoek van marktanalysebureau Canalys. Voor het onderzoek, dat werd uitgevoerd in opdracht van IT-dienstverlener Citrix, werden 240 partners van Citrix en Candefero ondervraagd in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Denemarken, Finland, Noorwegen en Zweden. Doel was in kaart te brengen wat de huidige stand van zaken is in het partnerkanaal en waar de groeikansen en focus dit jaar komen te liggen.

Vooral cloud zorgt voor omzetgroei

Het partnerkanaal voorziet dat cloud de belangrijkste aanjager wordt dit jaar: het grootste deel van de partners (79%) verwacht dat daar minstens 10 procent van de omzet vandaan zal komen. 47 procent van de partners gaf aan dat cloud vorig jaar nog voor verantwoordelijk was voor minder dan 10 procent van de inkomsten.

On-premise blijft groeifactor

Cloud, clouddiensten en de doorverkoop van (hosted) cloudservices van derden werden door bijna de helft van alle channel partners, respectievelijk 55 procent en 49 procent, genoemd als belangrijke businessdrivers in 2017. Hoewel meer dan de helft van de partners (53%) aangeeft dat de doorverkoop van on-premise hardware en software een groeifactor blijft, lijkt de IT-branche nu af te stevenen op een doorbraak in de verkoop van clouddiensten.

Nieuwe technologieën verdelen kanaal

Nieuwe technologieën zoals Artificial Intelligence, Big Data en het Internet of Things halen in verschillende sectoren de markt overhoop, maar channel partners zijn verdeeld over de vraag hoeveel omzetgroei dat in 2017 zal opleveren. Slechts 40 procent van de partners noemt bijvoorbeeld het IoT ‘belangrijk’ voor de omzetgroei, terwijl 33 procent het ‘niet belangrijk’ noemt en meer dan een op de tien (12%) het komend jaar zelfs nog helemaal niets op het gebied van IoT denkt aan te bieden.

Omzetgroei door digitale transformatie

Een op de vier partners (24%) denkt dat de omzet uit Big Data met niet meer dan 10 procent zal groeien, terwijl de omzet uit cloudapplicaties en projecten inzake digitale transformatie naar verwachting meer dan 20 procent omzetgroei zullen laten zien volgens respectievelijk 36 procent en 33 procent van de partners.

Meer budget beschikbaar voor cybersecurity

De overgrote meerderheid (95%) van de channel partners verwacht dat hun klanten in 2017 het budget voor cybersecurity gaan verhogen. Als voornaamste reden werd de groei van de cloud genoemd, nog voor cybercrime en veranderende wet- en regelgeving.

Indirecte kanaal belangrijker dan ooit

“Uit ons onderzoek blijkt dat channel partners hun business afstemmen op de veranderende eisen van hun klanten, de verschuiving van budgetten richting digital en cloud, en het snel veranderende IT-landschap”, zegt Alastair Edwards, chief analyst bij Canalys. “Dat levert zeker uitdagingen op, maar het is ook duidelijk dat de rol van het indirecte kanaal belangrijker is dan ooit. Klanten zoeken hulp om hun weg te vinden in de exploderende complexiteit van de IT, om hybride IT-omgevingen te integreren, te beheren en te beveiligen, en om zakelijk voordeel te halen uit digitale technologieën. In 2017 doen channel partners er goed aan zich te concentreren op investeringen in de eigen digitale mogelijkheden, om meer nadruk te leggen op professionele dienstverlening en om oplossingen te bouwen waarmee ze zich nadrukkelijk kunnen onderscheiden van de concurrentie.”

Grote veranderingen in IT-branche

“De IT-branche maakt een van de grootste veranderingen door in haar geschiedenis”, aldus André Lodewijks, channel directeur West- en Zuid-Europa bij Citrix. “Nieuwe en innovatieve technologieën dagen de grote spelers uit en zorgen voor hoog klantverloop. Desondanks voorspellen de channel partners een jaar van aanzienlijke groei, waarin de cloud een van de belangrijkste aanjagers is. Partners verschillen van mening over de potentie van opkomende technologieën als Big Data en het IoT, maar als het gaat om het aanbod van clouddiensten is de boodschap duidelijk: het is tijd voor actie.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie