Naar inhoud

Snelle digitale transformatie in beautysector door COVID-19

Beauty is momenteel booming business – althans, online. Met name in de eerste weken van de intelligente lockdown in Nederland had ook deze retailtak te maken met dalende in-store verkopen. De e-commercesector profiteert hier nadrukkelijk van, maar de groei in die branche dateert van ver voor de COVID-19-pandemie. In het afgelopen jaar is de aankoop van beautyproducten via webwinkels in Nederland namelijk al met 130 procent gestegen.

Dit blijkt uit een analyse die is uitgevoerd door betalingsprovider Klarna op basis van eigen, geanonimiseerde data.

Groei online bestedingen beauty

De groei online binnen de branche is door de coronacrisis in een verdere stroomversnelling gekomen. De periode rondom Black Friday en de feestdagen is normaal gesproken de drukste tijd als gaat het om de online verkoop van beauty- en gezondheidsartikelen. De piek in de verkopen tijdens de COVID-19-pandemie schiet hier echter ruim overheen.

Piek tijdens COVID-19-pandemie

In maart en april 2020 waren de verkopen maar liefst 40 procent hoger dan tijdens de periode rond Black Friday in 2019. Niet alleen bestaande klanten brengen een bezoek aan de online winkels, maar ook veel nieuwe klanten hebben in de afgelopen maanden de beautywebshops weten te vinden. Daarom is de verwachting dat de online bestedingen in beauty- en gezondheidsproducten na de coronacrisis op een hoger niveau blijven.

Vooral skincare-producten populair

De enorme groei van de online beautysector in het afgelopen jaar is vooral te verklaren door een stijgend aantal aankopen in de segmenten cosmetica (+428%), schoonheid en gezondheid (+214%) en lichaams- en haarverzorging (+110%). Sinds maart zijn vooral de skincare-producten – waar handcrème, handgels en handzeep onder vallen – ongekend populair. Dat is een logisch gevolg van de richtlijnen van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

Ook gemiddelde orderwaarde stijgt

Ook Hugo de Groot, eigenaar van de succesvolle webshop Parfumerie.nl, zag de verkopen bij zijn webshop sterk toenemen. “De online verkoop van onze beautyproducten steeg in het afgelopen jaar – voor de pandemie – al met 70 procent”, vertelt hij. “Door de uitbraak van het coronavirus is sinds maart van dit jaar een enorme piek ontstaan. In de afgelopen twee maanden groeiden de online verkopen met 300 procent. Dit is vergelijkbaar met onze kerstpiek. Ook de gemiddelde orderwaarde steeg met zo’n 30 procent per bestelling.”

Invloed online tutorials en influencers

“Beauty zit online al langer in de lift en door COVID-19 krijgt de branche een extra push. Steeds meer mensen maken de stap naar online beautyshoppen met dank aan bijvoorbeeld try & buy services voor parfum, die drempels voor consumenten wegnemen. Ook social media spelen een rol. Waren mensen vroeger nog huiverig om online een nieuwe lipstick te kopen, nu durven ze op basis van online tutorials en online aanbevelingen de favoriete lipsticks van influencers ook voor zichzelf te bestellen.”

Toename aantal online beautywebshops

Dat beauty booming is, ziet Klarna ook in het aantal klanten dat online beauty- en gezondheidsproducten verkoopt. Het aantal beautywebshops dat gebruikmaakt van de diensten van de betalingsprovider is met een stijging van 125 procent in Nederland meer dan verdubbeld in het afgelopen jaar. Het bedrijf werkt samen met gerenommeerde beautymerken, zoals Sephora, BEAUTY BAY, NARS, BYREDO, Revolution Beauty, Cult Beauty, Morphe, OUAI en Charlotte Tilbury.

Producten die een goed gevoel geven

“Mensen brengen momenteel veel meer tijd thuis door en hebben behoefte aan producten die hen een goed gevoel geven”, duidt Wilko Klaassen, general manager Nederland en België bij Klarna. “De online verkoop van beautyproducten maakt daarom een ongekende groei door. Door mensen de mogelijkheid te geven om achteraf te betalen voor producten die ze willen kopen, zien de webshops die onze betaaloplossing bieden juist een stijging in zowel de conversie als de gemiddelde orderwaarde.”

Verwachtingen bij online aankopen

“Online shoppers willen graag vlot en makkelijk kunnen winkelen en vinden het daarom steeds belangrijker om te kunnen kiezen uit verschillende betaalopties, zoals achteraf betalen. Dit neemt onzekerheid bij hen weg, omdat het online bestellen van beautyproducten spannend kan zijn. Is de geur wel zoals je verwacht op basis van de omschrijving of bezit de lipstick de kleur die je in gedachte hebt? Nu door de COVID-19-pandemie veel nieuwe klanten over de online drempel zijn gestapt, verwachten we dat de online beautymarkt ook in het vervolg van 2020 booming blijft.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie