Naar inhoud

Social cocooning doet zijn intrede in Nederlandse huishouden

Technologie neemt in het Nederlandse huishouden een steeds prominentere plek in. De persoonlijke omgeving telt elk jaar meer apparaten waarmee we meer tijd doorbrengen. Thuis is tegenwoordig veel meer dan een plaats om enkel te eten, te slapen en te ontspannen. Technologische ontwikkelingen hebben gezorgd voor intelligente privésfeer en het internet der dingen levert daar zijn aanzienlijke bijdrage aan.

Social cocooning

Voor veel zaken hoeven we de deur niet meer uit. Of de hulp in te roepen van externe deskundigen. En communicatie met familie, vrienden en bekenden verloopt steeds meer via digitale, sociale kanalen. Spelletjes spelen we interactief en initiatieven als Airbnb zorgen voor contact met nieuwe mensen. Het tijdperk van de social cocooning is ingetreden.

Technologiebarometer

Dit blijkt uit de technologiebarometer van elektronicaconcern Samsung Electronics. Het is de tweede keer dat de barometer verschijnt. Het onderzoek beslaat 18 landen en 18.000 ondervraagden en richt zich op technologiegebruik, gewoonten en uitgavepatronen door volwassenen. Onderzoeksbureau Lightspeed GMI heeft in elk land ten minste duizend respondenten benaderd en heeft specifieke wegingsfactoren gehanteerd per land. Ook in Nederland zijn 1.000 respondenten ondervraagd.

Huis een slimmer thuis

De jaarlijkse technologiebarometer toont aan dat technologie in ons huishouden een steeds prominentere plek inneemt. Onze privéomgeving telt elk jaar meer apparaten waarmee we meer tijd doorbrengen. “Anno 2015 is ons thuis veel meer dan een plek om te eten, ontspannen en slapen”, aldus Raymond Mesterom, marketingdirecteur van Samsung. “Nieuwe toepassingen, al dan niet verbonden via internet, maken van ons huis een slimmer thuis.”

Sterke toename elektronische apparaten

Ons huis telt gemiddeld 18 elektronische apparaten. Dat is een toename van 3,6 procent ten opzichte van vorig jaar. Bij elkaar gebruikt elk huishouden de apparaten dagelijks bijna 15 uur. Dat is ruim drie uur langer (26,1%) dan een jaar geleden. Het gerenommeerde onderzoeksinstituut Gartner verwacht dat in 2020 het gros van de apparaten in huis met het internet verbonden is. Wereldwijd bezit iedereen dan minstens 3 verbonden apparaten. En dan worden smartphones, tablets en laptops buiten beschouwing gelaten.

Meer streamen dan downloaden van content

Het onderzoek leert verder dat voor het eerst het aantal Nederlanders dat films en tv-programma's streamt, groter is dan het aantal dat downloadt. Op dit moment streamt 56 procent van de Nederlanders tv- en filmcontent, een stijging van 12 procent ten opzichte van 2014. Het aantal Nederlanders dat film- en tv-content downloadt, daalde het afgelopen jaar naar 44 procent. Ruim vier op de tien Nederlanders streamen nu minstens eens per week. Een op de vijf doet dat zelfs dagelijks.

Meer uitgaven aan streaming-diensten

Daarnaast blijkt het onderzoek dat het afgelopen jaar een omslag heeft plaatsgevonden in het gedrag van de Nederlander om voor streaming-diensten te betalen. Waar in 2014 2 procent van de Nederlanders geld uitgaf aan het streamen van films en tv-programma's, doet op dit moment bijna 17 procent van hen dat.

Televisie blijft favoriete medium

Ondanks de grote opmars van smartphones, tablets en andere entertainmentapparatuur, blijft de televisie het toestel waarop Nederlanders het liefste films en tv-programma's bekijken. Bijna negen op de tien (87%) kijkt dagelijks naar de tv, al dan niet on demand. Gemiddeld doen we dit ruim drie uur per dag.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie