Naar inhoud

Social commerce aan de vooravond definitieve doorbraak

Nederlandse consumenten zijn klaar om producten te kopen via sociale media. De potentiële marktwaarde voor social commerce in ons land bedraagt € 326 miljoen. Met name mannen zijn big spenders via de sociale kanalen. Zij zijn bereid gemiddeld € 80 uit te geven aan een product. Vrouwen willen op deze manier € 44 uitgeven. En 39 procent van de consumenten zegt dat de kans op een bezoek aan een fysieke winkel groter is na iets bij een merk gekocht te hebben via sociale media.

Inzichten social commerce

Dit zijn enkele van de bevindingen die terug te vinden zijn in  'Zijn we klaar voor de koopknop?', een rapport van de aanbieder van commerce marketing automation Bronto Software. Het rapport laat zien hoe Nederlandse consumenten denken over social commerce en laat onder andere zien dat meer dan een derde van de consumenten een product rechtstreeks op sociaal netwerk zou aanschaffen. Voor jonge consumenten, in de leeftijd 16 tot 25 jaar, neemt dit zelfs toe tot meer dan de helft. Het onderzoek biedt interessante inzichten voor retailers die klanten naar hun fysieke winkels willen trekken. Bijna 4 op de 10 respondenten zegt dat de kans op een bezoek aan de winkel groter is als ze eerst via sociale media iets hebben gekocht bij hetzelfde merk.

Kopen via sociale media

Gemiddeld is de Nederlandse consument bereid om € 64 uit te geven bij de aankoop van een product via sociale media. Met 5,1 miljoen consumenten betekent dit dat de marktwaarde voor social commerce in Nederland € 326 miljoen bedraagt. Interessant is daarbij dat mannen de big spenders blijken te zijn op sociale media. Zij willen gemiddeld € 80 uitgeven aan één item, terwijl dit bij vrouwen € 44 is. Hoewel de bereidheid tot kopen via sociale media het grootst is onder jonge consumenten (16-24), wil de leeftijdsgroep 35-54 het hoogste bedrag uitgeven: € 75,50 per product.

Consumenten willen interactie

Consumenten brengen veel tijd door op sociale media, voor interactie met elkaar en met hun favoriete merken”, zegt Saima Alibhai, practice manager professional services bij Bronto. “Ons onderzoek wijst uit dat Nederlanders meer dan bereid zijn om via sociale media producten te kopen. Met een geschatte marktwaarde van € 326 miljoen moeten ondernemers nu stappen nemen om hun bestaande activiteiten op sociale media uit te breiden met mogelijkheden om direct iets te kopen.”

Aandacht voor fysieke winkel

Het zijn vooral de jongere leeftijdsgroepen die zeer actief zijn op sociale media”, aldus Alibhai. “Maar er zijn ruime kansen bij andere doelgroepen. Vooral mannen maar ook consumenten tussen 35 en 54 jaar. Daarnaast bieden sociale media uitstekende mogelijkheden om zowel een merk als de fysieke winkel onder de aandacht te brengen van jong volwassenen. Ondernemers die die hun concurrenten een stap voor willen blijven en echt rendement willen halen uit hun activiteiten op sociale media, zouden nu moeten starten met het onderzoeken van de mogelijkheden van social commerce.”

Het onderhavige rapport kun je downloaden op de website van Bronto Software.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie