Naar inhoud

Social commerce zorgt voor een revolutie in de supply chain

Het was slechts een kwestie van tijd voordat social media zoals Instagram konden worden gebruikt als verkoopplatform, het zogeheten social commerce . En ja hoor, Instagram Shopping blijkt een regelrechte hit, met vandaag de dag zelfs mogelijkheden tot in-app betaalmogelijkheden. Het lijkt een logische vervolgstap en ontwikkeling in het verbeteren van de klantervaring en tegemoetkomen aan verwachtingen van de consumenten.

De e-commercesector blijft nog steeds groeien in Nederland, zo blijkt uit de ‘Thuiswinkel Markt Monitor 2019’. Consumenten hebben online in 2019 maar liefst 25,8 miljard euro besteden aan producten en diensten, een toename van 7 procent ten opzichte van 2018. Bijna de helft (42%) van de aankopen is gedaan via een smartphone. Over het hele jaar gezien zijn er 258 miljoen online aankopen gedaan.

De acceptatie en het gebruik van social commerce is bijzonder hoog, voornamelijk bij generaties Y en Z. Functies zoals shoppable Pins op Pinterest of Checkout op Instagram dragen daar alleen maar aan bij. De door de klant online opgeslagen adresgegevens en betaalmogelijkheden zijn bij elke online transactie direct beschikbaar en ingewikkelde registratie in fysieke winkels is niet meer nodig. Weg zijn dus de potentiële barrières om iets te kopen.

Het idee achter de inzet van social commerce is dat social media retailers en merken ondersteunen met nieuwe verkoopmogelijkheden. Maar wat betekent dit in de praktijk voor retailers, logistieke dienstverleners en transportbedrijven? Dit zijn de vier belangrijkste vereisten voor succesvolle social commerce waar retailers en logistieke partijen zich zeker bewust van moeten zijn.

1. Een supply chain moet zich blijven ontwikkelen

Consumenten kunnen tegenwoordig altijd – meestal via een app – bekijken waar een bestelling zich bevindt. Betrouwbare en stipte leveringen zijn de sleutel tot succesvolle social commerce. Om dit te realiseren, kan een supply chain niet stil blijven staan en is continue ontwikkeling noodzakelijk. Dit geldt zowel aan de zijde van de retailers als aan die van de logistieke partners.

Een voorbeeld van deze – onvermijdelijke – ontwikkeling speelt op het gebied van machine learning. Technologische ontwikkelingen zoals artificial intelligence (AI) en machine learning zijn ontworpen om de operationele efficiëntie te verbeteren en aan de hand van historische data voorspellingen te doen. Om deze ontwikkelingen optimaal in de supply chain te integreren, is het van belang dat retailers de data ook écht begrijpen. De inzet van slimme technologieën zorgt ervoor dat bedrijven consumententrends sneller herkennen en erop in kunnen springen.

2. Real-time informatie en doelmatige software zijn een basisvereiste

De belangrijkste uitdaging in social commerce is om de real-time informatie te geven die consumenten verwachten. Is een product in een bepaalde winkel meteen beschikbaar of zit er een levertijd op het artikel? De belangrijkste vereisten om consumenten van die real-time informatie te kunnen voorzien, is een transparante voorraad en de mogelijkheid om real-time informatie naar partners, leveranciers en klanten te sturen. Om dit te waarborgen moeten de betrokken bedrijven gebruikmaken van softwareoplossingen die hun gegevens delen en standaardprotocollen in acht nemen.

3. Gebruik van mobiele apparaten voor opslag en logistiek

Logistieke managers staan voor een dubbele uitdaging: niet alleen moeten ze de leveringskosten verlagen, maar ook de klantenservice en klantervaring moet verbeterd worden. De druk op vervoerders neemt toe, nu sommige organisaties zelfs boetes hanteren voor vertragingen in leveringen. De supply chain komt steeds meer onder druk te staan en moet grootschaliger werken om de efficiëntie te verbeteren. The last mile is daarbij het onderdeel van de bezorging dat niet alleen het belangrijkste is, maar ook het langste duurt. Toch lijkt de oplossing voor het realiseren van de twee belangrijkste taken van de logistieke manager – lagere leveringskosten en hogere klantenservice – redelijk voor de hand te liggen.

De supply chain kan immers ook flink profiteren van het toenemende gebruik van mobiele apparaten zoals smartphones en tablets. Mobiele platforms hebben het potentieel om de gebruikersefficiëntie en de klantervaring te verbeteren, terwijl ze tegelijkertijd de vervoerder helpen om de processen te stroomlijnen en de verzendpieken in meerdere sectoren tegelijk te beheren. Softwareoplossingen helpen er enerzijds voor te zorgen dat vervoerders en chauffeurs altijd real-time up-to-date gegevens kunnen ophalen, zoals de ideale route voor hun bezorging. Anderzijds kunnen zij op hun beurt informatie delen met alle betrokken partijen. Ontvangers van pakketten worden zo altijd op de hoogte gehouden van de status van hun zending, de geschatte levertijd én hebben zo ook de mogelijkheid om de afleverlocatie binnen een bepaald tijdsvenster te wijzigen. Chauffeurs kunnen alle belangrijke wijzigingen in één oogopslag zien op hun telefoon of tablet en krijgen extra informatie voor het optimaliseren voor hun route – specifiek gericht op the last mile.

4. Vertrouw op een hoogwaardig netwerk

Minstens zo belangrijk als een transparante supply chain is de integratie ervan in een netwerk van externe dienstverleners en transportbedrijven. Hierdoor kunnen fabrikanten en retailers flexibel reageren op veranderingen en bijvoorbeeld extra transportcapaciteit inschakelen bij een plotselinge piek in de vraag. Daarnaast ondersteunt het netwerk transportpartners bij het aanbieden van ad-hoc-diensten, zoals nachtelijke leveringen om de knelpunten die vaak ontstaan bij grote ordervolumes te verhelpen en voorkomen.

Met de verwachte verdere groei van e-commerce en het bijbehorende social commerce-aanbod wordt het voor bedrijven steeds belangrijker om hun supply chain proactief en flexibel op elkaar af te stemmen. En vergeet ook niet het snelle netwerk met de vijfde generatie van standaarden en technologie van mobiele telefonie (5G), dat waarschijnlijk de e-commerce en mobile shopping verder stimuleert. Fabrikanten, logistieke dienstverleners en transportbedrijven kunnen er niet meer omheen: strategieën moeten op elkaar afgestemd worden om de interne processen en fulfilmentstrategieën geschikt te maken voor de nieuwste generatie kopers – een generatie waar social commerce het allerbelangrijkste voor is.

Ron Verhagen is vice president solution consulting bij IT-dienstverlener BluJay Solutions.

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie