Naar inhoud

Social media blijven Nederlanders en masse aan zich binden

Social media blijven Nederlanders massaal bekoren. Met name in het gebruik van WhatsApp, Instagram en Snapchat is een stijgende lijn zichtbaar. En ondanks dat we nog niet massaal ons Facebook-account verwijderen na de perikelen rondom het gebruik van persoonlijke gegevens en de gang van Mark Zuckerberg naar het Europese Parlement, zien we een daling in het dagelijkse gebruik van dit platform. YouTube blijft daarentegen onder een breed publiek geliefd.

Dit valt op te maken uit het onderzoeksrapport ‘What’s happening online 2018?’ van marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel. De belangrijkste inzichten uit dit rapport zijn:

  • De onbetwiste nummer 1 is WhatsApp.
  • Het gebruik van Instagram en Snapchat neemt toe.
  • We verwijderen niet massaal ons Facebook-account –ook niet na het schandaal rondom Cambridge Analytica. Wel is wel een daling zichtbaar in het dagelijkse gebruik.
  • Vooral millennials lijken Facebook-moe. Hun vrienden posten te weinig berichten en door veel gesponsorde content scrollen is niet bepaald interessant.
  • De data die Facebook van gebruikers opslaat, vormen een reden tot zorg.
  • Instagram-gebruikers bekijken vooral berichten over reizen, hobby’s en eten. De digital natives en millennials kijken veel naar kleding, lifestyle en beauty. Babyboomers houden meer van natuur.
  • Nederlanders kijken het liefst online tv, video’s of films via YouTube. Alle generaties kijken graag naar muziekvideo’s en bloopers.

Eindeloos veel appen

Nederlanders zijn massaal aanwezig op social media. Ruim negen op de tien (94%) maken actief gebruik van minimaal één online netwerk en gemiddeld zijn we op drie netwerken actief. WhatsApp is het populairst: in 2018 noemt vier vijfde zich een actieve gebruiker, in 2017 was dit driekwart. Facebook ligt in gebruik niet ver achter: in 2018 gebruikt 75 procent dit wereldwijde sociale netwerk nog actief.

Stijgende lijn gebruik Instagram en Snapchat

Hoewel het gebruik van Facebook over zijn hoogtepunt is, is te zien dat het andere grote netwerk van Mark Zuckerberg juist stijgt in gebruik. In 2017 was al een stijgende lijn in het gebruik van Instagram zichtbaar en ook dit jaar stijgt het gebruik verder. Drie op de tien Nederlanders maken inmiddels actief gebruik van dit visuele sociale netwerk. Niet alleen via Instagram delen we actief foto’s, video’s en live stories. Nederlanders gaan anno 2018 ook iets vaker met Snapchat door het leven om hun favoriete momenten in een flits met elkaar te delen. Vooralsnog blijft dit medium vooral populair onder de jongste generaties en hebben ouderen hier niet echt kaas van gegeten.

Gebruik Twitter en LinkedIn stabiel

In het aantal Nederlanders dat Twitter en LinkedIn gebruikt, verandert al jaren weinig. Het zakelijke LinkedIn wordt logischerwijs vooral gebruikt door generatie X en millennials, die volop bezig zijn met de ontwikkeling van hun carrière. Daarnaast gebruiken zij Twitter van alle generaties het meest.

Visuele content is cruciaal

Dat de digital natives volop met Instagram en Snapchat bezig zijn, was vorig jaar al bekend. Hun gebruik van deze netwerken is ook dit jaar weer gestegen. De millennials zitten hen echter flink op de hielen. Bijna de helft van deze generatie is actief op Instagram, in 2017 was dit nog ruim een derde. Inmiddels delen drie op de tien millennials ook actief foto’s en video’s op Snapchat. Het persoonlijk delen van ervaringen via Snapchat gaat inmiddels zo ver dat rapper Keizer – een millennial uit 1987 - zijn volgers volledig liet meegenieten met de bevalling van zijn kind... in de auto!

Generatie X meer op Facebook en WhatsApp

Hoewel het in de wandelgangen gonst dat de gebruiksintensiteit van Facebook afneemt, zien we dat van het daadwerkelijk verwijderen van accounts nog geen sprake is. Bij generatie X zien we zelfs het tegenovergestelde: het aantal actieve gebruikers van Facebook stijgt. Bijna vier vijfde maakt anno 2018 actief gebruik van dit medium. Facebook blijft blijkbaar aanlokkelijk en deze generatie geeft minder vaak dan jongere generaties aan dat minder op het kanaal te zitten dan voorheen. Verder zien we een forse toename van het gebruik van WhatsApp in deze generatie.

Minder tijd op Facebook

Het aantal Nederlanders dat dagelijks op Facebook zit, is licht gedaald in vergelijking met 2017 van 86 procent naar 83 procent. Hoewel het dagelijkse gebruik hoog blijft, zeggen veel gebruikers zelf over het algemeen minder tijd aan Facebook te besteden dan voorheen.

Reclame en te weinig berichten van vrienden redenen voor daling gebruik

Hoewel Facebook in alle generaties tegenwoordig minder tijd opslokt, zeggen vooral millennials die op Facebook zitten minder tijd aan het netwerk te besteden. Zij benadrukken dat dit vooral komt doordat hun vrienden te weinig posten (42%) en ze door te veel reclame moeten scrollen (42%). Digital natives die minder op Facebook actief zijn dan voorheen geven aan dat ze te weinig berichten van vrienden zien (37%). Deze posts zijn vooral op Instagram te vinden. Verder noemen alle generaties aan dat Facebook te veel tijd in beslag neemt en zij deze tijd aan relevantere zaken willen besteden: werk, het huishouden en vrienden in real life.

De generatie van jonge ouders

Millennials noemen specifiek het vaak druk te hebben met hun kinderen. Daarnaast is het niet chronologisch verschijnen van berichten een reden om minder tijd op Facebook te vertoeven.

Zorgen over gebruik data door Facebook

Een mogelijke andere reden voor het minder intensieve gebruik is de data die Facebook opslaat van gebruikers. Vier op de tien Nederlanders maken zich hier zorgen over. In het voorjaar van 2018 kwam door het schandaal rondom Cambridge Analytica aan het licht dat gegevens van miljoenen gebruikers waren verzameld om gerichte advertenties te plaatsen. Vier op de tien Nederlanders geven aan zich hierdoor meer zorgen te maken over de data die het platform van hen opslaat. Toch hebben naast Arjen Lubach slechts enkele duizenden Nederlandse gebruikers hun account verwijderd. Redenen om te blijven zijn vooral het ‘niets te verbergen hebben’ en het feit dat ‘ze mijn data toch al bezitten’.

Instagram-gebruikers zijn ware reisjunkies

Het liefst zitten we natuurlijk zelf op een bounty-eiland, maar wanneer we niet op reis zijn biedt Instagram een goed alternatief. Twee derde van de gebruikers zit één of meerdere keren per dag weg te dromen bij Insta-posts. Berichten over reizen zijn favoriet, maar posts over hobby’s en eten en drinken bekijken we ook graag.

Jongere generaties gaan voor de looks

Voorlopig blijven fashion- en beauty-infuencers waarschijnlijk zeer goed betaald. Want posts over kleding, lifestyle en beauty zijn populair, vooral bij de digital natives en de millennials die op Instagram zitten. De jongere generaties zijn erg open minded: zelfs de virtuele influencer Lil Miquela, werkzaam voor Prada en Chanel, kan inmiddels rekenen om ruim 900.000 volgers.

Natuur op nummer 1 bij babyboomers

Circa een kwart van de millennials, generatie X en babyboomers op Instagram is geïnteresseerd in pagina’s en posts over de natuur. Bij de babyboomers staat de natuur zelfs bovenaan in hun top 5 van onderwerpen die zij graag op Instagram bekijken. Voor digital natives op Instagram is dit een stuk minder interessant. Slechts één op de tien bekijkt wel eens berichten over natuur.

YouTube en Netflix populairste videokanalen

Driekwart van de Nederlanders kijkt wel eens online tv, video’s of films. YouTube is verreweg het meest populaire kanaal. 60 procent van de kijkers naar online video gebruikt dit wel eens. Circa de helft kijkt wel eens via Netflix. Vooral veel digital natives en millennials maken gebruik van deze kanalen.

Muziekvideo’s op YouTube voor alle generaties

Hoewel MTV al lang niet meer 24/7 muziekvideo’s uitzendt, blijft deze categorie video’s nog steeds erg populair. Veel YouTube-gebruikers kijken naar deze video’s. Deze categorie video’s staat bij alle generaties bovenaan en is nagenoeg in alle generaties even populair.

Bloopers en Vlogs

Lekker lachen is ook een goede reden om even naar YouTube te gaan. De categorie bloopers staat bij bijna alle generaties op een respectabele tweede plaats. Behalve bij de digital natives, want zij kijken meer dan de andere generaties naar vlogs. Millennials en generatie X) kennen Enzo Knol qua naam nog wel, maar de onder digital natives populaire kanalen als Kwebbelkop, Gamemeneer en Nikkie Tutorials zijn een ver-van-hun-bedshow voor de oudere generaties Verder valt op dat babyboomers graag nieuwsuitzendingen op YouTube bekijken.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Ruigrok NetPanel.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie