Naar inhoud

Social media: de actuele stand van zaken in Nederland

Ook in 2017 is WhatsApp het grootste online platform in Nederland. De berichtenservice wordt inmiddels door 10,9 miljoen Nederlanders gebruikt. Facebook heeft met 10,4 miljoen profielen ook een groeiend aantal gebruikers, maar dankt dit aan een toenemende belangstelling onder ouderen. Onder jongeren neemt de interesse voor dit kanaal juist af. De top 3 van populaire social media wordt gecomplementeerd door YouTube.

Social media in Nederland

Dit blijkt uit het ‘Nationaal Social Media Onderzoek 2017’ van Newcom Research & Consultancy. Dit onderzoek brengt de actuele stand van zaken in beeld van de social media in Nederland. In dit digitale landschap valt vooral de groei op van visueel ingestelde social media als Instagram en Snapchat. LinkedIn kent geen groeiende belangstelling. En ondanks alle zure geluiden blijft Twitter een stabiel aantal gebruikers behouden.

Populairste social media

Met 10,9 miljoen gebruikers is WhatsApp het populairste online platform in Nederland. Daarvan gebruiken 7,8 miljoen Nederlanders het kanaal dagelijks. Facebook kent 10,4 miljoen Nederlandse gebruikers, YouTube wordt door 7,5 miljoen Nederlanders gebruikt, LinkedIn kent 4,3 miljoen Nederlandse profielen en Instagram wordt inmiddels door 3,2 miljoen Nederlanders gebruikt. Daarvan nemen 1,5 miljoen gebruikers elke dag een kijkje op het medium.

Ontwikkelingen in gebruik

Als we kijken naar de ontwikkelingen in de loop van de tijd, valt vooral op dat het gebruik van Twitter het hoogtepunt heeft gehad. Van een verdere daling in het gebruik is echter geen sprake meer. Het aantal gebruikers van het vooral zakelijk gebruikte LinkedIn is stabiel gebleven. De andere social media kunnen rekenen op een toenemende belangstelling. Met name Instagram kent een sterke groei in het aantal gebruikers.

Gebruik overige platformen

Een blik op de overige kanalen leert dat vooral Snapchat een veelgebruikt medium is. Van de 1,9 miljoen gebruikers die deze mobiele applicatie op hun smartphone hebben geïnstalleerd, gebruikt de helft de app dagelijks. De alternatieve berichtenservice WeChat is nog steeds geen doorslaand succes in Nederland. De dienst kent 0,1 miljoen Nederlandse gebruikers, waarvan 63.000 mensen iedere dag de app gebruiken.

Gebruik per leeftijdscategorie

Facebook is ruimschoots vertegenwoordigd in alle leeftijdscategorieën. Dat geldt min of meer ook voor WhatsApp. Alleen 80-plussers zijn actiever op Facebook dan met WhatsApp. Instagram en Snapchat zijn overduidelijk media voor jongeren. Twee derde van de jongeren van 15 tot 20 jaar gebruikt deze visuele kanalen. LinkedIn kent de grootste belangstelling in de leeftijdscategorie 20 tot 40 jaar.

Gebruik Facebook en WhatsApp

Het platform van Mark Zuckerberg begint onder de jeugd minder populair te worden. Het aantal jongeren van 15 tot 20 jaar dat een Facebook-profiel heeft, is met 8 procentpunten afgenomen ten opzichte van vorig jaar. In de andere leeftijdscategorieën groeit het aantal gebruikers van Facebook. Opvallend is ook dat het aantal 80-plussers dat gebruikmaakt van WhatsApp en Facebook sterk gegroeid is in het afgelopen jaar.

Het volledige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Newcom.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie