Naar inhoud

Social media nog maar beperkt gebruikt bij Europese bedrijven

Europese ondernemingen maken nog relatief weinig gebruik van social media als Facebook, Twitter of Instagram. En dat terwijl dat tot een kwart meer verkopen en omzet kan leiden. Het aantal bedrijven met een eigen website stijgt, maar het zakelijk gebruik van internet blijft achter. Bedrijven en instellingen beheersen de nieuwe kanalen nog niet volledig. Toch moeten ze mee in de digitalisering en de groeiende online concurrentie. Anders komt de continuïteit in groot gevaar.

Gebruik internet en social media

Dat blijkt uit onderzoek van Kompass, een onderneming gericht op digitale data en e-mailmarketing. Met behulp van een nieuwe eigen database die het professioneel gebruik van sociale netwerken in Europa monitort en statistische informatie van Eurostat bestudeerde het bedrijf het gebruik van internet en social media door bedrijven in heel Europa.

Digitalisering en online concurrentie

Hoewel het publiek social media massaal omarmt en Facebook al 1,8 miljard maandelijkse gebruikers telt, gebruikt volgens Eurostat slechts 45 procent van de bedrijven deze online platforms om zaken te doen. Volgens een eigen berekening van Kompass zelfs maar 18 procent. Die cijfers tonen aan dat de bedrijven de sociale media nog niet volledig beheersen. Toch moeten ze mee in de digitalisering en groeiende online concurrentie, anders vallen ze af. Uit onderzoek bleek al dat 8 op de 10 bedrijven die in 2013 failliet gingen, omvielen omdat ze internet niet belangrijk vonden.

Kracht van social selling

Uit het recente onderzoek blijkt dat 72,6 procent van de verkopers die social media benutten maar liefst 23 procent beter presteren dan collega’s die traditionele kanalen gebruiken. Daarnaast haalt 64 procent van de verkoopteams die aan social selling doen hun quota. Van die groep verklaart 78 procent betere resultaten te halen dan de verkopers die een andere strategie volgen. Het feit dat 67 procent van de internetgebruikers eerst online iets opzoekt voordat ze aankopen doen in een winkel en 77 procent van de B2B-kopers zegt voor elke belangrijke ontmoeting met een verkoper eerst informatie op social media te zoeken, bevestigt het belang van deze aanpak.

Alleen een website volstaat niet

Het hebben van alleen een website voldoet daarom niet meer. Hoewel 77 procent van de bedrijven in de EU een website heeft, maakt slechts 45 procent gebruik van social media, zo blijkt uit cijfers van Eurostat. Dat percentage groeit wel, want in 2013 was dat nog maar 28 procent. Als Kompass echter de sociale netwerken bij elkaar optelt en kijkt naar de aanwezigheid van bedrijven op verschillende media tegelijkertijd, dan zakt het Europees gemiddelde naar 18 procent.

Adverteren op het internet

In Nederland had vorig jaar 89 procent, in 2010 81 procent, van de bedrijven een eigen website en gebruikt 65 procent, in 2014 58 procent, social media. Finland – 95 procent een website, 60 procent actief op social media – en Denemarken – 93 procent een website, 64 procent actief op social media – zijn op dit gebied de koplopers in de EU. Van alle bedrijven adverteert slecht één op de vier op internet. In Nederland is dat 29 procent. Malta is op dit gebied Europees koploper. Daar adverteert 46 procent van de bedrijven online.

Ingrijpende veranderingen businessmodel

“Het businessmodel van ondernemers in het algemeen en van marketeers in het bijzonder ondergaat ingrijpende veranderingen”, concludeert Emmanuel Facovi, CEO bij Kompass. “Eén ding is zeker: e-mailmarketing vormt meer dan ooit de hoeksteen van digitale communicatie. Het bewijs? Het e-mailadres is bijna de enige informatie die iemand echt nodig heeft om zich als professional of particulier te registreren op een sociaal netwerk of in een community.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie