Naar inhoud

Sociale media actief gebruikt tijdens voetbalwedstrijden

De belangstelling voor traditionele televisiekanalen neemt zienderogen af. Uitzonderingen op deze terugloop zijn live evenementen als The Voice of Holland, grote sportwedstrijden en het Eurovisie Songfestival. Wie dit laatste muzikale drama op een ontspannen manier tot het einde uitzit, kijkt vast en zeker met meer dan een half oog op Twitter. Ook tijdens voetbalwedstrijden zijn met name de thuiskijkers bijzonder actief op de sociale media.

Second screen

Steeds meer voetbalfans gebruiken een second screen tijdens het kijken van een voetbalwedstrijd. Creditcardmaatschappij MasterCard heeft daarom met het oog op de finale van de UEFA Champions League 2016 tussen Real Madrid CF en Club Atletico de Madrid op zaterdag 28 mei 2016 in Milaan het gebruik sociale media van Europese voetballiefhebbers bekeken.

Vooral thuis actief

Opvallend is dat Nederlandse fans vaker iets op sociale platforms plaatsen als ze een wedstrijd op televisie kijken (49%) dan wanneer ze een wedstrijd kijken in het stadion (40%). Als Nederlanders iets plaatsen op sociale kanalen dan zijn dat veelal foto’s (55%) die ze het liefste plaatsen op Facebook (65%). Na Facebook verkiezen de Nederlanders verrassend genoeg YouTube (17%) boven Twitter (5%) en Instagram (5%) als het gaat om het delen van hun voetbalcontent.

Favoriete spelers

De favoriete speler van de Nederlandse online voetbalfans is Lionel Messi van FC Barcelona die het maar net wint van Christiano Ronaldo van Real Madrid als het gaat om het aantal social mentions. Voor de meest genoemde voetbalclub blijven we iets dichter bij huis. Landskampioen PSV wint namelijk met kleine voorsprong van buitenlandse clubs als Barcelona en Madrid.

WiFi in stadion

Tijdens het onderzoek van MasterCard, officiële sponsor van de UEFA Champions League, kwam ook naar voren welke technologieën Nederlanders graag in voetbalstadions zouden willen zien. In de top 3 suggesties van Nederland stonden de aanwezigheid van WiFi en LED-schermen, maar ook de mogelijkheid om contactloos te kunnen betalen.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie