Naar inhoud

Sociale media essentiële instrumenten voor zorgverzekeraars

In de afgelopen maanden hebben de sociale media wederom een belangrijke rol gespeeld in de zorgverzekeringsmarkt. Zorgverzekeraars zetten aan het einde van ieder jaar alles op alles om nieuwe verzekerden aan te trekken en oude klanten te behouden. Met name in de laatste week van het jaar zijn de verzekeringsmaatschappijen bestookt via diverse sociale kanalen. Webcare is dan ook een belangrijk marketinginstrument in deze branche.

Zorgseizoen

Het zorgseizoen voor zorgverzekeraars bestrijkt de periode van 1 november tot en met 31 januari. ITDS, een adviesbureau voor verzekeraars heeft het belang van de sociale media onder de loep gelegd en activiteiten en webcare van de relevante verzekeringsmaatschappijen bestudeerd. Hoe groot was de rol van sociale platformen in die periode? Wat waren de trending topics? En wanneer ontvingen de zorgverzekeraars de meeste vragen?

Piekperiode

Evenals vorig jaar lag de piekperiode van webcare-vragen tussen 26 en 31 december. De drukste dag was 30 december waarbij de verzekeraars 2.418 vragen en opmerkingen op zich afgevuurd kregen via Facebook en Twitter. Dit is ongeveer vier keer meer dan het dagelijkse gemiddelde over 2015. Zilveren Kruis, Ditzo en Menzis kregen de meeste vragen. Het grootste aantal reacties kwam binnen via Facebook. Dit kwam met name door de succesvolle hartstocht-actie van Ditzo.

Feestdagen

De piek van vragen lag precies rondom de feestdagen. De vraag is: “Hoe gaan verzekeraars hiermee om?” Op Eerste Kerstdag werden door de meeste verzekeraars nog wel een aantal vragen beantwoord. Op Tweede Kerstdag beantwoordden alleen Menzis, VGZ, Univé, Zorg en Zekerheid, Anderzorg en Bewuzt nog vragen. Tijdens Oudejaarsavond werden alleen nog vragen beantwoord door Menzis, Anderzorg en IZZ. De laatste vraag werd beantwoord door Anderzorg om 22:34 uur!

Onderwerpen

Lage premie, eigen risico en vrije keuze waren ook dit jaar weer hot topics. De '#dehartstocht'-actie van Ditzo om aandacht te vragen voor hart- en vaatziekten bij vrouwen staat in de top 3 van meest gebruikte hashtags deze zorgperiode. Niet alleen werd er volop over deze actie getwitterd, maar er werden ook selfies met het blauwe hart gedeeld op de Facebook-pagina. Naast de #dehartstocht werden #ZilverenKruis en #VGZ vaak genoemd.

Januari

In januari namen de activiteiten op Facebook en Twitter weer af. De trending topics waren het contact met de klantenservice, berichten over overstappen en vragen over de brief met de zorgpas. In de eerste week van januari werden er nog 3.633 berichten aan de zorgverzekeraars gestuurd. Daarna daalde het aantal berichten.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie