Naar inhoud

Sociale media leggen trends in consumentengedrag bloot

Dagelijks delen we in Nederland miljoenen berichten op sociale media. Bij alle sociale netwerken is een tijd bekend waarop het bericht wordt geplaatst, waardoor je trends in de samenleving kunt blootleggen. Zo blijkt dat er op donderdag het vaakst patat op tafel staat, op vrijdag het meeste bier en wijn wordt genuttigd, dat we ‘s avonds naar bed gaan tussen 10 en 11, donderdagochtend de files heftig zijn en zondagavond de tv domineert.

Analysetool voor sociale media

Het analyse-instrument voor sociale media Coosto legt voortdurend deze trends vast. Naast analyseren kunnen gebruikers ook publiceren en reageren. De data worden continu ververst met resultaten uit honderdduizenden sociale kanalen als Facebook, Twitter, Pinterest en Instagram en data uit internationale reviewsites, communities als Reddit en grote Russische en Aziatische sociale netwerken. Klanten hebben naast realtime resultaten de mogelijkheid in de miljarden documenten terug te zoeken en zo trends te signaleren.

Merkreputatie en campagnes op sociale media

Met de software wordt beoogd relevante resultaten te leveren voor communicatieprofessionals om merkreputatie te peilen, klantenservicemanagers voor online klantcontact en marketingmanagers om alle campagnes op de sociale media te meten en optimaliseren. De tool is beschikbaar in 200 landen en 150 talen en het klantportfolio bestaat uit grote A-merken zoals Microsoft, Samsung, Het Rode Kruis, T-Mobile, Dr. Oetker en TUI.

Dinsdag gehaktdag

Zo leert de tool dat Nederlanders op donderdag tussen 17.00 uur en 18.00 uur de meeste berichten over patat online delen, op dinsdag tussen 18.00 uur en 19.00 uur de meeste berichten over gehakt en zaterdag tussen 21.00 uur en 22.00 uur (!) de meeste berichten over uit eten. Het lijkt erop dat de meeste mensen die uit eten zijn even hun telefoon wegleggen en daarna hun ervaring delen.

Vrijdagmiddagborrel

Koffie drinken we vooral ’s ochtends, en met name op woensdag tussen 9 en 10. De meeste cappuccino drinken we op donderdag tussen 10 en 11. Op vrijdag tussen 17.00 uur en 18.00 wordt het meeste bier gedronken, ongetwijfeld tijdens de vrijdagmiddagborrels met collega's. Pas later op de avond gaan we over op wijn. Niet geheel onlogisch wordt bier en wijn met name in het weekend gedronken. Of in ieder geval, besproken via sociale media.

4 uur Cup-A-Soup al op

Verder gaan de meeste Nederlanders naar bed tussen 22.00 uur en 23.00 uur en klagen we donderdagochtend tussen 8 en 9 het meest over de file waar we instaan. En “4 uur Cup-A-Soup”? Dan hebben veel mensen hun soepje al op!

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie