Naar inhoud

Sociale media maken een succes van GeenPeil

Dankzij GeenPeil gaan we komend voorjaar naar de stembus voor een referendum. Onderwerp van de verkiezing is het associatieverdrag met Oekraïne. Het burgerinitiatief verzamelde ruimschoots de benodigde handtekeningen, maakte weblog GeenStijl zondagavond bekend. Het initiatief had geen budget en kreeg weinig aandacht van de traditionele media. Hoe verzamel je 450.000 stemmen met weinig budget en weinig free publicity?

Weinig aandacht in landelijke media

Er verschenen in de afgelopen week 147 berichten op online nieuwssites over GeenPeil, waarvan 22 van traditionele landelijke media. Dat is weinig omdat er afgelopen week 50.000 berichten in sociale media over GeenPeil verschenen, dus het stond wel degelijk op de publieke agenda. Dat leert onderzoek van Coosto, leverancier van een analysetool voor de sociale media. Ofschoon het referendum wel degelijk een prominent onderwerp in de sociale media was, werden de landelijke media met name gedomineerd door Volkswagen en Volkert van der Graaf.

Massaal gedeeld op sociale media

De vraag rijst op: hoe zorg je er dan voor dat zoveel mensen tekenen? Enerzijds doordat het initiatief werd omarmd door enorm veel mensen die bereid waren het te delen met hun connecties op sociale media (16.710), waarvan velen met een groot bereik. Invloedrijke bekende Nederlanders waren massaal aan het twitteren over GeenPeil wat een enorm bereik opleverde. Saillant detail: 13 Kamerleden twitterden over het initiatief, maar 0 PvdA’ers, 0 VVD’ers en 0 bewindspersonen.

Thunderclap zorgt voor veel impressies

Anderzijds heeft GeenPeil gebruik gemaakt van het enorme bereik van GeenStijl. Dit blog publiceerde zelf veel berichten op de site en sociale media. Daarnaast was de thunderclap zeer succesvol. Dit is een standaardtweet waarvoor iedereen zich kan aanmelden en dat op een standaardmoment wordt verstuurd. Honderden mensen deden hieraan mee en dit leverde 2,4 miljoen twitterimpressies op. GeenPeil heeft hiermee bewezen dat het mogelijk is op eigen kracht het benodigde aantal stemmen binnen te halen. Voor een groot deel dankzij sociale media.

Een uitgebreide reconstructie vind je op de website van Coosto.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie