Naar inhoud

Sociale media vormen de tribune tijdens Olympische Spelen

Op 5 augustus 2016 begint in Rio de Janeiro het grootste sportevenement van het jaar. Voor Nederlanders is Brazilië niet echt naast de deur. Maar ook andere fans zullen de Olympische Spelen vooral thuis vanaf de bank bekijken. Ondanks dat er twee keer zoveel tickets (7,5 miljoen) beschikbaar zijn voor het evenement als bij het WK voetbal van 2014 in Brazilië, werden er de eerste helft van dit jaar fors minder vluchten geboekt dan verwacht. Angst voor het Zika-virus, dat de afgelopen maanden uitgebreid werd besproken op de sociale media, zorgt er waarschijnlijk voor dat minder sportliefhebbers afreizen naar het evenement om Dafne Schippers in levenden lijve te zien schitteren.

Sportcontent op mobiele devices

Dit blijkt uit recente onderzoek 'Adobe Digital Insights' van de gelijknamige digitale dienstverlener. Voor marketeers die tijdens de Olympische Spelen een wereldwijd publiek willen bereiken, is het belangrijk om er rekening mee te houden dat consumenten de spelen vooral thuis volgen. Bovendien wordt sportcontent in Europa en de VS steeds vaker op mobiele devices zoals smartphones en tablets bekeken. Uit het onlangs verschenen rapport 'Europe Best of the Best', waarvoor consumenten uit vijf Europese landen werden ondervraagd, blijkt dat zij gemiddeld zes met internet verbonden devices bezitten, waarbij drie devices dagelijks actief worden gebruikt. Het is aannemelijk dat deze devices ook door consumenten gebruikt gaan worden om de wedstrijden in Rio te volgen.

Spelen van de thuisblijvers

“De Olympische Spelen in Rio lijken de 'Spelen van de thuisblijvers' te worden en dit biedt marketeers de kans om een wereldwijd publiek te bereiken die verschillende devices en online kanalen gebruiken om de wedstrijden te volgen”, stelt Becky Tasker, managing analyst bij Adobe Digital Insights. “Marketing heeft een betere uitgangspositie dan ooit om op grote schaal gepersonaliseerde merkervaringen te bieden, op ieder device en gericht op uiteenlopende doelgroepen. Dit laten de Olympische Spelen dit jaar waarschijnlijk zien.”

Groeiende social buzz

Als verwacht neemt de social buzz in aanloop naar de Olympische Spelen toe met gemiddeld 39.000 social mentions over de Olympische Spelen per dag in juni en 64.000 mentions in juli. Als het gaat om engagement van fans op social media, leidt de VS wereldwijd. Dit blijkt uit de 'ADI FanScore' waarbij het sentiment van fans ten aanzien van hun nationale Olympische team op sociale media gemeten wordt. In Europa gaat het Verenigd Koninkrijk aan kop met de hoogste fan enagement, gevolgd door Frankrijk, Zweden en Duitsland.

Verenigde Staten voorop

De Britse zwemmer Tom Daley is in Europa onbetwist de meest besproken Olympische sporter op social media met bijna 20.000 mentions in de vier maanden voorafgaand aan de Spelen. Hij wordt gevolgd door zijn landgenoten Mo Farah en Jessica Ennis-Hill. De Nederlandse wielrenner Tom Dumoulin, die ten val kwam tijdens de Tour de France en hierdoor nog niet zeker is van deelname aan de Olympische Spelen, en de Duitse voetballer Julian Brandt scoren ook hoog met ieder meer dan 5.000 mentions in dezelfde periode. Maar ook op dit punt blijft Europa ver achter bij de Verenigde Staten, waar de tienkamper Ashton Eaton de meeste social buzz creëert met 422.300 mentions sinds april. Dit is meer dan iedere andere atleet ter wereld en bijna vier keer zoveel als ieder andere Amerikaanse atleet.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie