Naar inhoud

Sociale status voor jongeren erg belangrijk op social media

De mobiele telefoon is tegenwoordig een cruciaal onderdeel van het intermenselijke contact. De smartphone is dan ook niet meer weg te denken uit het leven van met name jongeren. Daarmee hebben zij gedurende de hele dag toegang tot social media. De sociale status van jongeren op die platformen speelt een belangrijke rol. De ongeschreven sociale gedragsregels op de verschillende kanalen zijn daarvoor bepalend.


Social media

Dat blijkt uit een studie van jongerenorganisatie TeamAlert. Uit een eerder onderzoek blijkt dat jongeren vooral gebruikmaken van WhatsApp, Instagram en Snapchat. De jongerenstichting heeft kwalitatief onderzoek gedaan om erachter te komen wat de redenen van jongeren zijn om deze kanalen te gebruiken. Daarbij is gekeken in hoeverre hun gedrag wordt beïnvloed door het dagelijkse gebruik van social media.

Direct reageren

Uit het onderzoek komt naar voren dat jongeren veel waarde hechten aan zelfpresentatie. Ze willen graag goed op foto’s – vooral hun profielfoto – staan, maar ze willen ook een realistische weergave van zichzelf geven, zowel qua uiterlijk als qua beleving. Zelf zeggen de jongeren dat ze Instagram niet gebruiken om het perfecte plaatje te tonen. Toch probeert iedereen er zo mooi mogelijk uit te zien en worden met name leuke momenten gedeeld. Dit laat zien dat jongeren onbewust zoeken naar bevestiging, omdat bevestiging bijdraagt aan hun sociale status.

Sociale status

Deze sociale status – de mate waarin mensen offline en online gewaardeerd worden door anderen – speelt onder jongeren een belangrijke rol op social media. Dat komt ook door de ongeschreven sociale omgangsregels die gelden op die kanalen. Zo hechten jongeren veel waarde aan het zo snel mogelijk reageren op elkaars berichten. Op WhatsApp is het bijvoorbeeld not done om wel een berichtje te lezen en niet meteen te reageren, op Instagram vinden jongeren het belangrijk om elkaar likes te geven en op Snapchat is het in stand houden van streaks belangrijk. Zo controleren jongeren elkaar op social media.

Fear of missing out

Onlosmakelijk verbonden met het gebruik van social media onder jongeren, is fear of missing out (FOMO) – de angst om sociale activiteiten te missen. Jongeren geven aan veel tijd kwijt te zijn om op de hoogte te blijven van alle updates op de social media. Daarnaast vinden ze het vervelend als ze op die platformen zien dat zij leuke evenementen gemist hebben. Jongeren willen dus altijd op de hoogte zijn van wat hun vrienden of leeftijdsgenoten doen. Zelf zien jonge Nederlanders dit niet als een probleem, want ze vinden dat dit hoort bij het gebruiken van social media.

Tip: Wil jij social media vanuit jouw marketingstrategie inzetten? Dan is de opleiding Social Media wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor social media optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een plan voor de inzet van social media in jouw organisatie, direct geschikt voor implementatie.

Lees meer over deze opleiding ►

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie