Naar inhoud

Sociale verantwoordelijkheid cruciale factor voor koopgedrag

Duurzaamheid staat wereldwijd hoog op de agenda van de consumenten. Maar liefst 79 procent van hen verandert zijn koopgedrag op basis van sociale verantwoordelijkheid, inclusiviteit of de impact op het milieu. Bovendien heeft COVID-19 het milieubewustzijn van de consumenten en hun betrokkenheid bij duurzaam consumeren vergroot. 67 procent zegt namelijk voorzichtiger te zijn met de schaarse natuurlijke hulpbronnen als gevolg van de coronacrisis. En 65 procent geeft aan zich meer bewust te zijn van de impact van hun totale consumptie in de nieuwe realiteit.

Dit kun je opmaken uit ‘Consumer Products and Retail – How sustainability is fundamentally changing consumer preferences’. Dit is een onderzoeksrapport van het Capgemini Research Institute – een onderdeel van de gelijknamige consultancyorganisatie – over de impact van duurzaamheid op het koopgedrag van de consumenten en hoe goed consumentenorganisaties de verwachtingen van hen begrijpen.

Het rapport is gebaseerd op een wereldwijd onderzoek onder 7.500 consumenten naar hun voorkeuren, gedragingen en verwachtingen op het gebied van duurzaamheid. Ook zijn aan 750 senior executives in verschillende bedrijfstakken vragen voorgelegd om meer inzicht te krijgen in hun visie op de volwassenheid, de prioriteiten en de vooruitzichten van duurzaamheid.

Consumentengedrag

Duurzaamheidsoverwegingen beïnvloeden vandaag de dag het consumentengedrag van meer dan de helft van de bevolking. Wereldwijd is 53 procent van de consumenten inmiddels overgestapt op minder bekende merken omdat deze duurzamer zijn. In Nederland ligt dit percentage overigens lager, want pas 39 procent van de Nederlandse consumenten is ondertussen overgestapt op minder bekende merken vanwege een duurzamere perceptie van die merken.

Duurzaamheidsoverwegingen

Meer dan de helft van de consumenten (52%) zegt een emotionele band te hebben met producten of organisaties die als duurzaam worden ervaren. 64 procent zegt dat het kopen van duurzame producten tot een gelukkiger gevoel over de aankopen leidt. Dit loopt op tot 72 procent in de leeftijdsgroep 25 tot 35 jaar. Producenten van consumentengoederen begrijpen ook de voordelen die duurzaamheid heeft op hun relaties met klanten. 77 procent geeft namelijk aan dat duurzaamheid leidt tot een toename van de klantloyaliteit, terwijl 63 procent zegt dat het de omzet van het merk verhoogt.

Zowel consumenten als bedrijven moeten nog veel leren over duurzaamheid.

Milieubewustzijn

Ondanks de wens om duurzaam te willen zijn, bestaat er een kloof tussen wat consumenten denken te weten en wat ze daadwerkelijk weten over duurzaamheid. Zo is 78 procent van de consumenten zich er niet van bewust dat er 1.000 liter water nodig is om een chocoladereep te produceren. Ook is 68 procent zich er niet van bewust dat een gemiddelde hamburger meer uitstoot veroorzaakt dan het rijden van 15 kilometer in een grote auto.

Duurzaamheidsinformatie

Bijna 68 procent van de consumenten die deze producten hebben gekocht, is bereid om een duurzamere producten te kopen zodra er meer bewustzijn is. Dit benadrukt de noodzaak van meer duurzaamheidsinformatie voor consumenten en versterkt het belang van merken die de duurzaamheidsagenda bepalen.

Kenniskloof

Er bestaat echter ook een kenniskloof bij retailers en fabrikanten die denken dat hun klanten beter weten wat ze doen. 65 procent van de leidinggevenden zegt dat zijn klanten zich zeer bewust zijn van zijn duurzaamheidsinitiatieven, maar 49 procent van de consumenten zegt geen informatie te hebben om de duurzaamheidsclaims van producten te kunnen verifiëren. Verder geeft 44 procent aan geen vertrouwen te hebben in de duurzaamheidsclaims van producten.

Duurzaamheidsinitiatieven blijven nog aan de oppervlakte.

Duurzaamheidsinitiatieven

Bijna 80 procent van de organisaties noemt de impact op de marges of kostenoverschrijdingen als een uitdaging bij het opschalen van duurzaamheidsinitiatieven. Bij bijna drie op de vier organisaties hebben andere zaken een hogere prioriteit. Drie op de vier producenten van consumentengoederen zegt een strategie, een infrastructuur en middelen te hebben om de inspanningen op het gebied van duurzaamheid en circulaire economie te stimuleren.

Arbeidsomstandigheden

Echter, als het gaat om het inzetten van bedrijfsbrede initiatieven die impact hebben, heeft minder dan een kwart van de organisaties dit voor elkaar gekregen. Bovendien verschilt het succes per onderdeel van de bedrijfsvoering. De meest voorkomende initiatieven zijn beleid voor eerlijke arbeid en veilige werkomstandigheden. 48 procent van de organisaties beweert op deze gebieden schaalgrootte te hebben bereikt.

Circulariteit

Daarentegen wordt duurzame IT – waarbij de impact van de digitale voetafdruk, zoals energie-efficiëntie in datacenters, wordt gereduceerd – bij slechts 18 procent van de organisaties opgeschaald. Bovendien heeft slechts 18 procent van de leidinggevenden geïnvesteerd in initiatieven voor circulaire economie en is slechts 35 procent van plan om in de komende drie jaar op dit gebied te investeren.

Klantrelatie

“Tot nu toe zien veel organisaties duurzaamheid als een toevoeging aan hun bestaande activiteiten”, zegt Kees Jacobs, vice president consumer goods & retail bij Capgemini. "Echter, wanneer duurzaamheid wordt ingebakken in de missie en het doel van een organisatie, heeft het de potentie om de relatie van een organisatie met haar klanten en partners volledig te veranderen. De COVID-19-pandemie heeft het wereldwijde verlangen naar authenticiteit en verantwoordelijkheid – met name van grote organisaties – doen toenemen. Aangezien bedrijven zich in het kielzog van de pandemie richten op transformatie, moeten zij duurzaamheid in het middelpunt van hun inspanningen plaatsen.

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen op het gebied van customer experience? Dan is de opleiding Customer Experience & Journey Management wat voor jou!

  • In deze opleiding leer je de principes van customer experience, hoe je een goede customer journey in kaart brengt en kun je analyseren waar de verbetermogelijkheden liggen.
  • Binnen vier maanden beheers je de strategie en praktijk van customer experience & journey management.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie