Naar inhoud

Solide vitaliteitsbeleid ontbreekt in merendeel organisaties

Het hanteren van een sterk vitaliteitsbeleid blijkt voor organisaties wereldwijd een grote uitdaging. 67 procent van de werkgevers wereldwijd vindt dat hun organisatie geen solide beleid heeft op dit specifieke onderdeel heeft. En dat terwijl 74 procent aangeeft een vitaliteitsbeleid wel een belangrijk onderdeel te vinden van hun aantrekkelijkheid voor werknemers, omdat initiatieven voor arbeidsvitaliteit bijdragen aan de werving en het behoud van personeel.

Beleid arbeidsvitaliteit

Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoeksrapport ‘Working Well: A Global Survey of Workforce Wellbeing Strategies’ van de digitale dienstverlener Xerox HR Services. Voor het onderzoek zijn gegevens verzameld 428 organisaties in 33 landen. Deze hebben betrekking op diverse wereldwijde vitaliteitsvraagstukken, zoals de bedrijfsstrategie en -doelstellingen, het financieel welzijn, de communicatie, de bedrijfscultuur en de effectiviteit van vitaliteitsprogramma’s.

Betrokkenheid werknemers

Ondanks dat het merendeel van de organisaties aangeeft geen sterk beleid te hanteren, zien drie op de vier bedrijven wel dat genomen initiatieven op het vlak van arbeidsvitaliteit een bijdrage hebben geleverd aan de betrokkenheid en het moreel van werknemers. Maar ook aan het beeld van de organisatie, het algehele welzijn van medewerkers en de arbeidsprestaties en productiviteit van het personeel.

Aantrekkelijke werkgevers

“Vitale organisaties zijn aantrekkelijke werkgevers”, stelt Piet-Jan Van Gerwen, vicepresident human capital services EMEA van Xerox. “Medewerkers krijgen voldoende ontwikkelmogelijkheden, zijn productiever en gemotiveerder. Het is een zorgelijke kwestie dat een ruime meerderheid vindt dat hun organisatie nog geen sterk beleid voert. Organisaties kunnen immers veel winst behalen door een vitaliteitsprogramma op te zetten of het bestaande beleid slimmer in te richten. Denk aan het reduceren van ziekteverzuim, het vergroten van de betrokkenheid op de werkvloer en het behouden van het personeel.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie