Naar inhoud

Solliciteren doen we tegenwoordig met de smartphone

De handgeschreven sollicitatiebrief is een museumstuk geworden. Want de smartphone is hard op weg het nummer één device voor sollicitaties te worden. Het aantal mobiele sollicitaties is in 2016 gestegen met 150 procent. Naast de stijgende inzet van smartphones aan de kant van kandidaten, ontdekken aan de andere kant werkgevers langzaamaan de voordelen van analytics in het recruitmentproces.

Vernieuwd wervings- en selectietraject

Dit blijkt uit een onderzoek dat IT-dienstverlener neomax heeft uitgevoerd in samenwerking met trendwatcher Adjiedj Bakas. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het boek ‘De digitale transformatie’ , dat is gebundeld in het boek ‘De digitale transformatie’. Deze ontwikkelingen vragen om verandering in het huidige wervings- en selectietraject van bedrijven. Wanneer hier geen rekening mee wordt gehouden, lopen bedrijven belangrijk talent mis.

Nieuwe generatie wil mobiel solliciteren

Het is immers de nieuwe, innovatieve generatie die ervan uitgaat mobiel te kunnen solliciteren. Zo is het belangrijk om de website en de sollicitatieprocedure responsive te maken. Daarnaast is het van belang om de bedrijfspresentatie ‘snackable’ te maken: geen lange lappen tekst, maar bijvoorbeeld een pakkende video van een minuut. Ook de rol van analytics voor recruitmentdoeleinden wordt steeds belangrijker voor het spotten van talent.

Profiteren van technologische innovaties

“Sollicitanten en werkgevers kunnen beiden profiteren van de technologische verbeteringen in het sollicitatie- en recruitmentproces”, stelt Claudette Martens, oprichter van neomax. “Voor werkgevers speelt analytics een belangrijke rol in de speurtocht naar nieuw talent. Momenteel wordt nog vaak gekeken naar schoolresultaten en cv’s. Een mooie opleiding met goede cijfers en ervaring kan leiden tot hoge verwachtingen.’

Analytics voor recruitmentdoeleinden

“Maar organisaties die met analytics werken, komen erachter dat deze selectiecriteria geen volledig inzicht geven in de toekomstige prestaties”, aldus Martens. “Er zijn allerlei onderliggende factoren die een rol spelen bij het succes van een werknemer. Data-analyse kan die factoren aan het licht brengen, waarna er in het recruitmentproces rekening mee kan worden gehouden en zelfs speciaal op kan worden geselecteerd.”

Het boek ‘De digitale transformatie’ kun je downloaden op de website van neomax.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie