Naar inhoud

Speciale vakantiegeldaanbiedingen zijn precair in Nederland

Nu de vakantiemogelijkheden door de actuele omstandigheden – wereldwijd en dus ook in Nederland – beperkt zijn, is het voor retailers bijzonder verleidelijk om in hun reclamecampagnes te appelleren aan het vakantiegeld. Voorzichtigheid is dan wel gepast, want speciale vakantiegeldaanbiedingen liggen gevoelig bij Nederlanders. Slechts drie op de tien Nederlandse consumenten halen namelijk vakantiegeld van hun spaarrekening om in te gaan op een mooie aanbieding.

Dit blijkt uit een peiling naar de aankoopmotivatie onder 1.023 Nederlanders, die is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Dynata in opdracht van ontwikkelaar van businessapplicaties FlowFabric. Het onderzoek leert dat vooral mannen koopjesjagers zijn. Daarnaast zijn aanbiedingen op dit moment het populairst in de regio’s Overijssel, Noord-Holland en Zuid-Holland. Naar aanleiding van deze studie is het rapport ‘Promotiemanager van de toekomst – Zet actiedruk om naar voorspelbaar actieresultaat’ verschenen, met daarin relevante inzichten die retailers helpen het promotieproces te optimaliseren.

Besteding van het vakantiegeld

Nederlanders hebben uiteenlopende redenen om hun vakantiegeld te besteden aan een aanbieding. Zo worden aankopen gedaan waar eerder geen geld voor beschikbaar was (23%) of te duur werden gevonden (16%). Toch is niet iedereen in Nederland over te halen om het vakantiegeld dit jaar bij een retailer uit te geven. Zo kiest 30 procent ervoor om het vakantiegeld op de spaarrekening te laten staan. En hoe ouder consumenten zijn, des te standvastiger ze zijn op dit gebied. Waar 18 procent van de Nederlanders in de leeftijdscategorie 18 tot 25 jaar onwrikbaar is, laat meer dan de helft van de 65-plussers (53%) het geld op de spaarrekening staan.

Uit een eerder onderzoek van vergelijkingssite VPNdiensten.nl is gebleken dat vier op de tien Nederlanders in 2020 hun vakantiegeld op een spaarrekening zetten. Retailers vinden echter steeds weer nieuwe manieren om zich te richten op de inhoud van de portemonnee van de consumenten. Ze spelen bijvoorbeeld in op Moederdag en Vaderdag en ook kortingen op Valentijnsdag zijn algemeen bekend. Promotiemanagers hebben de taak om zo goed mogelijk te voorspellen hoe de promotie wordt ontvangen door de consumenten en alles rondom die promotionele acties soepel te laten verlopen.

Vakantiegeldaanbiedingen zijn precair

Nu haken retailers ook in op het vakantiegeld van consumenten door de zogenaamd perfecte vakantiegeldaanbieding te promoten. Uit het onderzoek van FlowFabric blijkt echter dat dit weinig effect heeft op een groot deel van de Nederlanders. Zeker 40 procent geeft aan dat de prijs doorslaggevend is. Bijna een kwart (23%) is negatief tegenover aanbiedingen die refereren aan vakantiegeld. Zij vinden het geldbelust of belerend overkomen. Slechts 7 procent van de Nederlanders vindt dit meedenkend van een retailer en 13 procent vindt het slim.

“Acties en kortingen, de consumenten smullen ervan”, stelt Kjeld Cornelissen, chief executive officer bij FlowFabric. “Het houdt retailers aardig in de greep. Promotiemanagers moeten telkens nieuwe manieren zien te vinden om de verkoop van producten te stimuleren. Het ontwikkelen en implementeren van de optimale promotie en het voorspellen van het actieresultaat is een complex proces. Behalve om de traditionele papieren folders en acties op de winkelvloer gaat het ook om online aanbiedingen. Bij het promotieproces zijn meerdere afdelingen en medewerkers betrokken, die allemaal afhankelijk van elkaar zijn. De consumenten hebben hier geen weet van en als retailers het goed doen, blijft dat zo. Aan hen is de taak om het proces zo in te richten dat het soepel verloopt.”

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen op het gebied van customer experience? Dan is de opleiding Customer Experience & Journey Management wat voor jou!

  • In deze opleiding leer je de principes van customer experience, hoe je een goede customer journey in kaart brengt en hoe je kunt analyseren waar de verbetermogelijkheden liggen.
  • Binnen vier maanden beheers je de strategie en praktijk van customer experience & journey management.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie