Naar inhoud

Specialisatie in een niche het beste advies voor een webshop

In 2017 stonden er 37.000 Nederlandse webwinkels geregistreerd, terwijl dat er 5 jaar daarvoor nog maar 23.000 waren. Dat is een stijging van wel 60 procent! Dat is helemaal niet raar, want er wordt natuurlijk steeds meer via het internet besteld. Hierdoor breiden steeds meer fysieke winkels hun dienstverlening uit met een webshop. Daarnaast zijn er steeds meer ondernemers die de gok willen wagen door zelf ook een online shop te beginnen.

Maar dat blijkt vaak zo makkelijk nog niet. Er is heftige concurrentie. En hoe zorg je ervoor dat mensen ook echt wat bij jouw webshop gaan bestellen? Er zijn heel veel tips te geven als het gaat om het starten én succesvol maken van een webwinkel. Maar de beste tip is toch wel om je te specialiseren in een niche en daar een webshop in op te starten.

De kracht van een niche: exclusiviteit

Wanneer je een webshop wil beginnen, is het belangrijk om een duidelijke focus en doelgroep te hebben. Wanneer je van alles wil verkopen, moet je of de concurrentie aan met grote webshops als bol.com, of je moet de concurrentie aan met de gespecialiseerde shops in de niche van het desbetreffende product. Daar verlies je het natuurlijk al op vertrouwen. Door zelf die webshop in die niche te zijn, kun je je dus makkelijk focussen op één doelgroep en je specialiseren in een productgroep.

Waar iedereen zich wil focussen op scherpe prijzen, kun je er bijvoorbeeld ook voor kiezen om juist in de upper class te gaan zitten. Vooral in de mode werkt dit erg goed. Kijk maar naar een webwinkel als die van La Boule. Hier vind je alleen high end kledingmerken en staan design en kwaliteit centraal. De mensen die hier dus ook echt naar op zoek zijn, schaffen dus eerder daar hun designer piece aan dan bij een reguliere online kledingshop.

Beleving staat centraal

Okay, heb je een niche uitgekozen en het juiste netwerk om hier ook echt een webshop in te beginnen? Of ben je al even gestart? Dan kun je vast ook nog wel wat tips gebruiken. Een van de belangrijkste hiervan, zeker wanneer je een niche webwinkel hebt, is beleving. Je gehele shop moet uitstralen waar je voor staat. Exclusief beeldmateriaal staat hierbij centraal.

Je webshop moet een bepaald gevoel uitstralen, een gevoel dat past bij jouw kernwaarden. Gebruik geen bestaande productfoto’s, maar maak ze zelf. Het is ook slim om zelf sfeerbeelden te maken, in plaats van dat je stockfoto’s gebruikt. Als je inspeelt op het exclusieve, dient jouw winkel dat ook uit te stralen.

Voer de exclusiviteit door in je klantenservice

Waar producten worden verkocht, gaat er altijd ergens wel iets mis. Of het nu gaat om de verzending, betaling of om het product zelf, het is belangrijk dat dit goed wordt opgelost. Met goede service maak je een goede indruk. Dit zorgt er niet alleen voor dat eventuele klachten goed afgehandeld worden, maar leidt er ook toe dat je nieuwe klanten mag verwachten door mond-tot-mondreclame. Hoe vaak vertel je niet aan een vriend of familielid over de uitzonderlijke service die je ergens ervaren hebt? Het wekt vertrouwen en dat is het allerbelangrijkste bij een webshop.

Naast reactieve service – dus het oplossen van problemen – kun je ook proactief in je klantenservice zijn. Bied bijvoorbeeld voldoende mogelijkheden aan om contact op te nemen. Houd het exclusief en zorg er bijvoorbeeld voor dat je voor iedere productcategorie een specialist hebt waar mensen vragen aan kunnen stellen. Chatfuncties zijn heel goed én conversieverhogend, maar alleen als je echt online bent en beantwoordt. Anders staat het niet zo netjes en zijn mensen alleen maar teleurgesteld wanneer er geen reactie komt.

Houd de exclusiviteit altijd in gedachte

Wanneer je voor een niche gekozen hebt, is het belangrijk dat je die exclusiviteit altijd in gedachte moet houden, wat je ook doet. Of het nu gaat om je marketing of taalgebruik, blijf de exclusiviteit zelve en de klanten blijven komen!

Janneke Schouten is specialist search engine optimization bij We Talk SEO, een bureau gericht op online marketing.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie