Naar inhoud

Sponsoren Nijmeegse Vierdaagse houden zich op de achtergrond

Vanochtend zijn vanaf de Wedren in Nijmegen zo’n 47.000 wandelaars gestart met de 102e editie van de Nijmeegse Vierdaagse. In alle vroegte, want de eerste lopers zijn vertrokken op een tijdstip dat zelfs de krantenbezorgers als vroeg beschouwen. Het sportieve evenement met een uitgebreide feestelijke omlijsting wordt door Nederlanders beschouwd als hét hoogtepunt van het Nederlandse festivalseizoen. Opvallend is dan ook dat de sponsoren van het event zich op de achtergrond houden.

Grote evenementen

In de Gelderlander, de krant die onlosmakelijk is verbonden met het festijn, van afgelopen zaterdag is alleen een paginagrote advertentie te vinden, waarin de organisatie de partners bedankt. Voor de rest is nergens in het dagblad een commerciële uiting gekoppeld aan het evenement te vinden. Overigens is het aantal reclameboodschappen in de regionale courant sowieso uitermate beperkt. Het is tekenend voor de levensvatbaarheid van het businessmodel van dagbladen.

Omvangrijke campagnes

Doorgaans staan grote evenementen garant voor grootschalige reclamecampagnes. Het beste voorbeeld is het wereldkampioenschap voetbal, het toernooi dat afgelopen zondag door Frankrijk is gewonnen. De Belgen worden echter gezien als de smaakmakers van dit kampioenschap en dat heeft Krëfel duidelijk gemerkt. De elektronicaketen had een ludieke actie bedacht. Iedereen die voorafgaand aan het event bij de keten een televisie kocht, zou zijn aankoopbedrag terugkrijgen als de Rode Duivels meer dan 15 keer het net wisten te vinden.

Unieke acties

Dat leek voor het toernooi in Rusland een schier onmogelijke opgave. Maar het doelpunt van Eden Hazard tegen Engeland in de wedstrijd om de derde en vierde plaats was nummer 16. En dus moet Krëfel over de brug komen. Dat gebeurt ook, zij het met waardebonnen ter waarde van het aankoopbedrag. Saillant detail is dat de daaraan verboden kosten worden gedekt door een Engelse verzekeraar. In plaats van het voetbal thuis te brengen, geven de Engelsen dus vooral geld aan de Belgen.

Billboards en spandoeken

Natuurlijk verschijnen de namen van de partners van het wandelfestijn wel op billboards en spandoeken langs de route. Voor de rest zijn de commerciële partijen echter vooral low-profile in hun marketingactiviteiten. Het kan een teken van respect voor de consumenten zijn, al spreekt een ander wellicht over een gemiste kans. Want in deze week trekken wel een miljoen mensen richting Nijmegen en omgeving om de wandelaars aan te moedigen en vooral te feesten.

Online winkel offline

Een van de sponsoren van het evenement is Hi-Tec. Dit wandelschoenenmerk is natuurlijk een uitgelezen partner voor het event. Het bedrijf heeft echter niet de ijdele hoop dat de wandelaars nog tijdens de wandeltocht nieuwe schoenen aanschaffen. Daarvoor komen zij namelijk al ver voor de start naar de winkel. Ja, naar de fysieke winkel. Want het bedrijf vindt het passen van schoenen een precisie klus die niet online kan. Dus heeft het de online winkel offline gehaald.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie